torsdag 1 oktober 2020

"10-kompisarna på återbesök"

 10-kompisarna som vi lärde känna i förskoleklass har kommit på besök igen. Vi försökte komma ihåg vad vännerna hette och hur många ben de hade.



Därefter delade vi in vännerna i sina lag som de hade blivit indelade i av Jalle och Tindra. Just det, de var ju indelade i 10-kompislag. Tillsammans skulle de ha 10 ben.


För att väcka hjärnan och komma igång med mattetänk, så brukar vi börja med en kort övning. Snabbtitt på händerna och uppfatta hur många fingrar som visas är en favorit. Jag visar fingrar, eleverna tittar snabbt uppfattar antalet och får berätta hur de tänkte. Den här gången gjorde eleverna övningen på varandra i sina lärapar och turade om att visa och att titta och svara.


Vi fortsatte lektionen med att eleverna i par skulle dela upp talet 10 i två delar på så många sätt de kom på. Till hjälp hade de 10 kuber som de kunde fördela på olika sätt. Uppdelningen av talet 10 skrev de in i sin mattebok.













När eleverna delat upp talet på många sätt kunde de gå över till att skriva olika uttryck för talet 10. Svaret skulle vara 10, men i övrigt var det fritt fram att visa med bilder eller olika räknesätt.


Någon tyckte det var mer utmanande att dela upp talet 1.



Och att skriva uttryck för talet 1.


Matematik är ett kreativt ämne, där endast fantasin och nyfikenheten sätter gränser!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar