söndag 11 oktober 2020

Vilket tal saknas?

 Vi arbetar med 100-rutan på olika sätt för att lägga en grund att förstå hur den är uppbyggd och för att bygga upp en god taluppfattning. Vi håller på att bekanta oss med den! Förutom att träna på 100-rutan, så tränade vi också på att alla skulle vara aktiva och delta, samt att lyssna på varandra. Under en del av lektionen genomfördes även Höjaspelet, ett värdegrundsarbete, som går ut på att bekräfta positivt beteende. 


Höjaspelet innebär att tre sociala mål för lektionen bestäms och bildstöd för de målen sätts på tavlan. I detta fallet: Lyssna på varandra, Delta aktivt och fokuserat, samt Linjalrösten (viskande prat). Varje hemgrupp har ett 5 spelkort vid starten och spelet varar en bestämd tid och då är det de tre målkorten som ska följas. Läraren bekräftar det positiva som händer i klassrummet, kopplat till målen, men plockar ett kort från hemgruppen om någon bryter mot målen. De grupper som har kort kvar när spelet är slut har vunnit.


På hundratavlan fattades tal som eleverna fick klura ut vilka det var och förklara. Förkunskaper i matematik i den här åldern är väldigt olika, så för en del är det väldigt enkelt och för andra mycket svårt. Eleverna har vid tidigare lektion tränat på att räkna till hundra, samt att skriva från 1 till 100 i en nästan tom 100-ruta.


Eleverna berättade vilka tal som saknades och kunde ge olika förklaringar till hur de visste det. Lektionen fortsatte därefter att eleverna skulle träna på vilka tal som var gömda tillsammans med sin lärkompis. Det var under den delen av lektionen som Höja-spelet spelades.



En elev i taget gömde tre tal bakom tre gröna lappar och därefter skulle lärkompisen försöka lista ut vilka det var som var gömda. Eleven kunde välja om lapparna skulle läggas i talområde 1-10, 1-20 eller om de kunde läggas var som helst i hela rutan, för att anpassa för varje elevs möjlighet att klara uppgiften.


Eleverna turades om att gömma talen och att klura ut dem och de kunde även efterhand utöka antalet gömda tal. Under tiden skulle eleverna även tänka på målen: Lyssna på varandra, fokusera och delta aktivt, samt ljudvolymen och läraren bekräftade allt positivt som syntes och hördes.







1 kommentar: