fredag 23 oktober 2020

Lördagsgodis

Lördagsgodis redan en tisdag! Nej, inte på riktigt, men i matematiken i alla fall! Lördagsgodis blev temat för huvudaktiviteten av lektionen.

Men som vanligt inledde vi med en startuppgift som alla kunde vara med på och dessutom utmana sig på sin egen nivå. Även denna vecka blev det ett talmoln, som de flesta elever nu kände till. Eleverna fick klura på hur olika tal i molnet kunde höra ihop och det fanns inga rätt eller fel svar så länge eleven själv hade en förklaring. Hur hade du tänkt?


För att alla skulle känna sig delaktiga i uppgiften fick eleverna berätta för varandra i sina lärpar. På detta sätta blir alla elever aktiva i uppgiften och behöver inte vänta och lyssna på många elevers förklaringar. När alla elever hade berättat för varandra, drogs namnlappar så att vi allihop fick höra hur några av eleverna tänkt.




Huvudaktiviteten inleddes med att läraren med inlevelse berättade om när hon varit och köpt lördagsgodis, 10 olika godisbitar. Kuberna som representerade godisbitarna i berättelsen var i olika färger, så vi fick pausa och diskutera vilka sorts godisbitar det kunde vara. Den bruna kanske var choklad, den blå blåbärssmak och den vita mint eller vit choklad. Eleverna var väldigt engagerade i godissorterna. 

Berättelsen fortsatte med att läraren skulle gå nedför trappan till tv-rummet och sätta sig med godisskålen, då hon snubblade till och tappade ut allihop. Godisbitarna hamnade nu antingen under soffan eller under bordet och frågan blev nu: Hur många godisbitar hamnade under soffan och hur många hamnade under bordet?


Eleverna arbetade i sina lärpar med att komma på alla sätt som godisbitarna kunde hamna på och detta dokumenterades i deras egna matteböcker.



Hur många olika sätt finns det?


Uppgiften gick att differentieras genom att välja ett annat antal godisbitar, vilket många elever testade.













Lektionen avslutades med en exit ticket, där varje elev fick visa vad hen förstått av innehållet, hur de tyckte de klarade målen, om lektionen var rolig och om de kände att uppgiften kunde utmana dem på en lagom nivå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar