torsdag 1 oktober 2020

10, 100 och 1000

 "Jag vill räkna höga tal", sa många av eleverna på sitt utvecklingssamtal. Vill ni räkna höga tal, då gör vi det!

Idag var det torsdag och dags för veckans stationer, som har blivit en dag för både repetion av veckans innehåll och utmaning. Innehållet för dagen var både att fortsätta träna 10-kompisar och talområdet 0-10, samt 100-rutan, men även att bygga tal med både ental, tiotal, hundratal och tusental.

Det sociala målet var att bemöta varandra positivt.

Vi fortsatte att träna 10-kompisarna med hjälp av ett spel som eleverna spelade i sina lärpar. Det gick ut på att en i paret satte en kub på en siffra på spelplanen. Den andra skulle då göra motsvarande på tiokompisen till en siffran. Därefter turades de om så att den andra personen startade med att lägga en kub på en siffra (vilken som helst) och lärkompisen fick då lägga en kub den siffrans tiokompis. Så fortsatte lärparet tills det bara fanns en ruta kvar utan kub. Beroende på vilken som blev över, kunde jag som lärare ta reda på om de lagt kuberna rätt i tiokompisar. Om inte, så var det bara till att börja om!




Vi fortsatte att träna talområdet 0-10 med hjälp av våra trianglar. Eleverna har använt dessa i förskoleklass, så de var inte nya för dem. Trianglarna finns i olika talområden och svårigheter.







Det var ett tag sedan den var framme, men nu var det dags att lägga 100-rutan. Det är spännande att lyssna hur eleverna tänker när de arbetar med 100-rutan. Några måste starta från talet 1 och därefter lägga dem i tur och ordning, medan andra lyckats lista ut hur systemet fungerar och kan klura ut var vilket tal som helst ska läggas.



Vid den sista stationen skulle eleverna i sina lärpar bygga tal med ental, tiotal, hundratal och tusental genom att använda montessorimaterialet Banken. Eleverna skulle lägga ut ett antal av varje sort och därefter lägga ut hur de skulle skrivas var för sig, för att därefter läggas ihop. Nu räknar vi höga tal!






Förutom det matematiska innehållet i lektioner så arbetar vi även med samarbete och hur man är mot varandra. Dagens samarbetsfärdighet/sociala mål var att bemöta varandra positivt. Före lektionen går vi igen hur vi kan se och höra att någon bemöter an annan positivt. Vi kan t.ex. se glada munnar, elever som är fokuserade på uppgiften, kanske någon som går någon slags high five till kompisen. Med örat kan vi höra fina ord, snälla röster och att man säger t.ex "Bra jobbat" till sin kompis. När eleverna byter station utvärderar vi det sociala målet och varje grupp får berätta hur det gått och vad som kan gå bättre. De har också möjlighet att ge tips till andra lärpar eller hemgrupper hur man kan säga eller göra. Samarbetsförmågor och sociala färdigheter är något man behöver lära sig och träna på och då måste man veta hur man ska göra. Tillsammans gör vi och lär oss!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar