För att komma igång en matematiklektion, så börjar vi alltid med en kort startuppgift. Uppgiften ska väcka intresse, engagemang och en känsla att alla kan delta på sin nivå. Den här lektionen började med ett "Talmoln", som precis som det låter är ett moln med olika tal. Eleverna fick i uppgift att fundera på de mest kluriga sätt hur de tycker att olika tal i molnet kan höra ihop. Gärna så uppfinningsrikt som möjligt! Det finns inget rätt eller fel i uppgiften, så länge eleven har en förklaring till sitt svar.
I bloggen Bladins ädelstenar får ni möjlighet att följa våra elever i årskurs 1. Här kommer vi att berätta om hur vi arbetar med kooperativt lärande, men även om annat vi arbetar med i skolan. Följ arbetet med våra samarbetande klassrum! Vår klassblogg ska vara med oss från förskoleklass till år 3, så häng med oss på vår resa att lära oss ny kunskap och skaffa oss goda samarbetsfärdigheter.
fredag 16 oktober 2020
Hur många skor finns där?
Vilka tycker du hör ihop?
Eleverna kom med många olika förslag på uttryck som som t.ex. att 2+3=5, 6-1=5, 10x10=100, 50+50=100. Men det kom även andra typer av förslag som att 0, 50, 100 alla innehåller siffran 0 eller att 6 och 9 hör ihop för att de liknar varandra om man vänder på siffran. I uppgiften hade samtliga elever möjlighet att delta och komma med ett förslag som var rätt. Däremot kom det inte upp att jämna tal hör ihop eller att udda tal hörde ihop, vilket var innehållet i huvudaktiviteten i lektionen.
Denna lektion hade eleverna när de steg in, fått lov att ta med sig sina ytterskor. Dessa lades på en matta, som sedan täcktes så att man inte såg skorna.
Eleverna fick börja med att fundera en stund på hur många skor det kunde finnas undertill. Det var spännande att studera hur eleverna gick till väga för att tyst och enskilt klura ut hur många det kunde vara. En del tittade runt i klassrummet och började tyst räkna hur många det var i klassrummet och en del visste inte hur man skulle ta sig an uppgiften alls. Någon tittade under bordet och började räkna fötter. Eleverna fick därefter delge sina svar och förklara hur de tänkt.
För att ta reda på resultatet togs ett par skor fram i taget. På tavlan skrevs det upp i en tabell att en elev har två skor. Då nästa par plockades fram fick eleverna säga hur många elever det var och hur många skor det då fanns och så fortsatte det tills alla skor var framme och stod på ett led. Någon klurade snabbt fram hur man skulle tänka +2 hela tiden, eller att det fanns dubbelt så många skor som antal elever och en del gick fram och räknade hur många skor det stod på golvet.
Etiketter:
differensiering,
inkludering,
jämna-udda,
kreativ matematik,
matematik,
par,
praktisk matematik,
talmoln
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Älskar det! Och det verkar eleverna också göra!
SvaraRadera