fredag 16 oktober 2020

Stationstorsdag

Torsdagar betyder stationsmatte! Eleverna arbetar ofta vid fyra olika stationer och repeterar det matteinnehållet som vi arbetat med under veckan eller tidigare. Matteinnehållet ska passa alla elever så att de kan delta på sin nivå och kunna utmana sig lagom.

Vid den första stationen handlade det om att repetera talen 5, 7, 9 och 10. Detta gjorde vi genom att använda den kooperativa strukturen Karusellen. Hemgruppen som består av 4 elever startade med varsitt vitt papper där det stod ett av talen och uppgiften var att antingen göra bilder eller skriva uppgifter som passade till svaret. 


Eleven gör så mycket man hinner när tiduret vänds och när tiden är ute skickas pappret ett steg och eleven får ett nytt tal att rita eller skriva till. Och så fortsätter alla papper att åka karusellen ett steg när tiden är ute.


Till slut finns det många uttryck samlade till varje tal!


I denna övning kan alla delta på sin nivå och utmana sig så mycket eleven vill.


En annan station denna torsdag var att träna en övning vi arbetat med tidigare då vi repeterar talkompisar. Här arbetade eleverna i sina lärpar och valde vilka tal de ville arbeta med.




Lärparen kunde arbeta med att dela upp talen 6, 7, 8, 9 och 10 och uppgiften går till så att den ena personen lägger en plopp  på en siffra och den andra lägger en plopp på talkompisen. Därefter turas de om.


Materialet är självrättande, så eleverna kan själv rätta sig genom att jämföra om den rutan som blir över är samma som står i facit.


Vid den tredje stationen repeterade eleverna att lägga ut kastanjer i de olika positionerna, skriva talen och försöka läsa hur man säger det. En av eleverna i lärparet började med att lägga ut kastanjer och den andra personen fick skriva talet och därefter skriva det på en annan miniwhiteboard där samtliga tal samlades.



För att utmana sig lagom och på sin egen nivå kunde varje elev bestämma hur många positioner kastanjerna skulle läggas.




Vid den sista stationen blev det en gammal favorit, men med utökad svårighet. Uppgiften är att slå den eller de stora tärningarna, räkna samman deras summa, slå alla de små tärningarna, vända på tiduret som visar 30 sekunder och därefter sätta samman så många tärningar som möjlig som visar summan.


Eleverna turades om i tur och ordning att slå och samla tärningar. De bestämde själva om de ville slå en stor tärning eller slå båda stora tärningarna beroende på vilket talområde de ville samla tärningar inom. På de små tärningarna finns talen både som skrivna siffror, som prickar, som talblock och som antal streck.











2 kommentarer: