fredag 16 oktober 2020

"Kastanjematte"

Idag blev det "kastanjematematik", efter att ha lyssnat på sagan om barnen för länge, länge sedan som levde i skogen och hjälpte de vuxna att fånga djur. Det var långt före alla barn gick i skolan och kunde skriva siffror. Då fick barnen komma på något annat sätt att visa hur mycket man menade.


Barnen fi skogen fick använda material som fanns i skogen för att visa och se hur många djur det var. I klassen gjorde vi gemensamma övningar för att se hur barnen i skogen gjorde och tänkte för att visa med kastanjer. När de lade 3 kastanjer först och sedan två så betydde det 32. Hur kunde det komma sig?


I sina lärpar fick eleverna därefter prova att göra som barnen i skogen. En i lärparet började med att lägga ut kastanjer och därefter fick den andra i lärparet skriva hur mycket det betydde och försöka läsa talet som blev.


De elever som ville, kunde utöka till tre positioner, så att även hundratalen kom med. Nollans betydelse kom också automatiskt med hos några.





En del utmanade sig ännu mer, men hur säger man talet?







2 kommentarer:

  1. Så härligt och så roligt att det fungerar!

    SvaraRadera
  2. Vilken inspirerande sida. Har "fastnat" en bra stund och läst flera inlägg. Tack för många tips. 😀
    Lena lärare i år 1

    SvaraRadera