fredag 4 september 2020

Några inslag från veckans matematik

Vi har fortsatt med att bli experter på talet 5, genom att arbeta på olika sätt. Veckan inleddes med att dela upp talet fem på så många olika sätt eleverna kom på i sina lärpar. De turades om att dela upp talet och att skriva dem. Samtidigt förklarade de för varandra hur det såg ut och hur man skrev det.






Till hjälp använde eleverna whiteboardtavla, penna och multilinkkuber.




I slutet samlade vi ihop olika förslag på hur talet 5 kunde delas.


Eleverna tränade i sina lärpar under lektionen för att hjälpa och stötta och förklara för varandra. Avslutningsvis fick eleverna enskilt visa om de kunde ge förslag på uppdelning av talet 5, genom en snabb exitticket.




Veckans stationer
Som vanligt arbetar vi en förmiddag i veckan med olika mattestationer, då eleverna roterar runt vid olika stationer och arbetar med olika uppgifter och med olika material. Den här veckan handlade innehållet om talet 5, men även en introduktion till appen Vektor på elevernas Ipad. 

Vid en av stationerna arbetade lärparen tillsammans för att ta reda på vilka matteuppgifter som är 5. De hade varsin stencil med olika uppgifter och tillsammans skulle de se vilka som hade svaret 5 och då skulle de målas. Om svaret inte var 5, skulle de bara lämnas vita.


Vid samma station fanns ännu en uppgift, där eleverna turades om att bygga talet 5 med hjälp av talblocken i Räkneväskan. En byggde 5 och den andra skrev hur det hade byggts. Därefter turades de om att bygga och skriva.





Eftersom många varit sjuka de senaste veckorna, så gjorde vi en repris på den uppskattade övningen att hitta så många små tärningar som möjligt som visade samma tal som den stora tärningen visade, under 30 sekunder.


Eleverna har introducerats för Vektor, som de arbetar med på sin Ipad. Här tränades det också på antalet 5. Det var en av veckans stationer.




Dagens tal arbetade vi även med i Förskoleklass och kan locka till mycket matematiskt tänkande. I veckan var det talet 5, som var dagens tal. Här nedan är några förslag från den ena gruppen, som är 5.












1 kommentar:

  1. Helt underbart!
    Arbetet, bloggen, barnen och matematiken!
    Och så läraren förstås!

    SvaraRadera