fredag 18 september 2020

Positionssystemet med hjälp av snäckor

 Eleverna fick lyssna till en saga om barn som levde för länge, länge sedan då det inte fanns datorer, miniräknare eller telefoner. Det fanns inte heller någon skola. Barnen lekte hela dagarna när deras föräldra var ute och fiskade, då de bodde ära havet. Barnen fångade också fisk när de inte orkade leka längre. Eftersom de inte kunde skriva hur många fiskar de fångade så visade de antalet genom att lägga snäckor. Snäckor fanns det gott om längs havet. 

Eleverna fick diskutera vad de trodde barnen menade när de lade snäckorna så här:






Det blev många kommentarer, men de flesta landade i att barnen fångat fem fiskar. Eleverna kom med förslag om att de fångat ett visst antal av en sorts fisk och ett visst antal av någon annan sort utifrån hur snäckorna var placerade. Eleverna berättade hur de såg antalet fem med olika uppdelningar.




Sagan fortsatte och jag berättade att barnen lade sina snäckor såhär. Vad kunde det betyda? Eleverna hade många förslag även denna gång. Jag fortsatte med att berätta att barnen i sagan sa att de hade fångat 34 fiskar. Hur kan det stämma?

Hur skriver man det på en miniräknare?




Eleverna fick därefter fick därefter gå till sina platser för att i sina lärpar arbeta tillsammans med att lägga snäckor och skriva på miniräknaren. 










1 kommentar: