fredag 11 september 2020

Tallinjen 0-5

En av övningarna denna veckan var att arbeta med tallinjen och då tallinjen 0-5, eftersom det är det talområdet vi hittills arbetat med. Eleverna fick se en tallinje med en tvättklämma med talet 0 i ena änden och en tvättklämma med talet 5 uppsatt i den andra. 

Första uppgiften för eleverna var att fundera hur många tvättklämmor jag gömde bakom ryggen. Svaren var olika t.ex 5 eftersom det är "Hannas favorittal", 4 eftersom det är talen 1, 2, 3 och 4 som fattas mellan 0 och 5, samt att jag gömde ett oändligt antal eftersom jag har magiska händer. 

Jag visade de fyra tvättklämmorna bakom min rygg och att det stod 1, 2, 3 och 4 på dem. Nu fick en elev i taget komma fram och sätta upp dem på tallinjen, så att de kände sig nöjda. Det blev diskussioner om hur tvättklämmorna skulle sitta på linjen och även här kom det många förslag. Lektionen gjordes i två klasser, så det blev lite olika resultat och diskussioner.

Här nedan kom ett förslag att det skulle vara lite längre avstånd mellan tvättklämmorna första och sedan tätare och tätare.


Ett annat förslag

Efter många olika förslag kom eleverna fram till att det behöver vara lika långt mellan varje tvättklämma eftersom det är ett steg mellan varje tal. För att säkert veta att avståndet var det samma mellan klämmorna, så visade en elev att man kunde sätta en hand emellan och göra likadant mellan de övriga.


Efter diskussioner i helklass var det dags för hemgrupperna att tillsammans sätta ut 1-4 på olika långa tallinjer.I klassrummet fanns uppsatt 7 olika långa tallinjer med en tvättklämma 0 och en tvättklämma 5 redan uppsatt. De 4 eleverna i hemgruppen tog varsin tvättklämma med talen 1, 2, 3 och 4 och satte upp dem där de tyckte att de skulle sitta. Gruppen diskuterade därefter om de var överens var klämmorna skulle sitta.

                                                    Här var det en väldigt kort tallinje.



Eleverna hjälpte varandra och pratade om hur tallinjen skulle se ut.


Emellanåt fick gruppen backa bakåt för att se hut tallinjen såg ut på håll.











Efter att eleverna tränat tillsammans på att göra tallinjer, fick de prova på att göra egna tallinjer i sin bok.








1 kommentar: