fredag 11 september 2020

Experter på talet 5

 På veckans stationer repeterade vi talet 5 och att storleksordna från minsta till största. Storleksordna var något vi arbetade med i början av veckan, då vi storleksordnade olika saker och diskuterade varför de kom i en viss ordning. Det märks att vi arbetat mycket med mönster för eleverna kom med många förslag hur man när vi väl storleksordnat sakerna, kunde sätta dem i en ordning så att det istället blev ett mönster t.ex liten-stor-liten-stor eller liten-stor-liten-större-liten-störst etc


Vid en av stationerna denna vecka använde vi våra favorittärningar där talen symboliseras på olika sätt t-ex. genom siffra, prickar och streck. Denna gång använde vi inte den stora tärningen som berättade vilka tal eleven skulle samla utan denna gång handlade det endast om talet 5.

När eleven slog alla tärningar och timglaset vändes (1 minut) så skulle en elev i taget samla ihop alla tärningar som tillsammans kunde visa 5. Det kunde t.ex vara 3 prickar och 2 streck, eller 4 kvadrater och 1 prick. Det kunde också vara 1 prick, 2 kvadrater, siffran 1 och 1 streck, bara summan var 5.






Nästa station var repetition på uppdelning av talet 5, samt att skriva de som en addition.




På tredje stationen gällde att visa sin expertis på talet 5. Hemgruppen arbetade enligt Karusellen, men det var ett papper som åkte karusell och flyttade ett steg i taget när tiden tagit slut. Varje elev startade med ett tomt vitt papper. Eleverna vände timglaset som visar 30 sekunder. Under de 30 sekunderna skulle eleven skriva eller rita något som är 5. Alla räknesätt tillåtna. 

När de 30 sekunderna var slut skickades pappret ett steg till vänster, så att alla i hemgruppen fick ett nytt papper. Eleven läste igenom vad som redan stod och skrev dit ytterliga under 30 nya sekunder.



Karusellen fortsatte tills tiden för stationen var slut. Tänk så mycket som är 5!


Vid den sista staionen repeterades storleksordning från minsta till det största. Eleverna i hemgruppen vände upp lappar med bilder föreställande väldigt olika saker. Det gällde att tänka efter hur stora de sakerna är i verkligheten och därefter tog en elev i taget och la den bilden de tyckte skulle komma i storleksordning. Första eleven lade först den sak som är minst i verkligheten och därefter fortsatte de till att den största hamnade sist. Eleverna diskuterade många av bilderna, som inte var självklara.



När eleverna gjort det klart tillsammans, fick de en stencil med alla bilderna, där de enskilt fick numrera bilderna från 1 på den minsta, 2 på näst minsta o.s.v till de numrerat alla. Här kunde de då bestämma själva om de inte var överens om någon bild i gruppen.

Vi tränade: 
Turas om och lyssna på varandra
Bli experter på talet 5







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar