fredag 18 september 2020

Vi turas om i matematiken

 En samarbetsförmåga som vi arbetar mycket med är hur man man gör när man "turas om". Det är en viktig och svår samarbetsförmåga, som alla elever behöver träna på. För att kunna träna på förmågan, behöver eleven veta hur man gör och därför gör vi våra T-kort till de olika förmågorna vi tränar på. På T-kortet listar vi hur det ser ut när vi turas om och hur det låter i klassrummet när vi turas om. Elevernas T-kort när det gäller "Turas om" ser ut så här:



När vi arbetar med stationer i matematik handlar det om att träna på samarbetsförmågor som att turas om, lyssna på varandra, bemöta varandra positivt etc, samtidigt som vi tränar ett matematiskt innehåll. Vi lär tillsammans och av varandra. När vi gör matematiken praktisk och sätter ord på det vi gör, så använder vi många sinnen för att fördjupa kunskapen. Vi gör och känner med händerna, vi ser hur det ser, vi berättar för vår lärkompis vad vi gjort och varför och vi lyssnar när lärkompisen berättar och förklarar. Lärparet har ett gemensamt mål att båda ska uppnå målet med övningen och det ger en känsla av gemenskap och att vi gör det tillsammans. Eleverna hjälper varandra för att båda ska förstå. 

Eleverna förflyttar sig runt till stationerna i klassrummen och mellan bytena reflekterar vi hur det går med samarbetsförmågan, i detta fallet "Turas om". 

Den här veckan arbetade eleverna tillsammans med att bygga talen 6 och 7 med hjälp av räkneväskan och talblocken. 











De använde tärningarna för att samla summan 6 och summan 7 på tid.








De tränade på att skriva  subtraktioner för att få fram hur många kuber som fanns gömda bakom ryggen. En av eleverna gömde kuber och visade fram ett antal. Den andra eleven fick skriva subtraktionen och säga hur många som gömdes.




Vi repeterade positionssytemet med hjälp av snäckor och miniräknare.



Eleverna tränade på att hitta matteuppgifter som är 6 och 7. Dessa uppgifter skulle markeras på stencilen genom att ringas in. Därefter gick det bra att svara på resterande uppgifter om de hann med.












1 kommentar:

  1. Jättebra! Om du låter eleverna lägga en knapp i de rutor som visar det du vill de ska träna på så kan du använda samma strategiruta mång gånger. Inklistrad i A4-boken kan eleverna då "förhöra" sin föräldrar och syskon!

    SvaraRadera