onsdag 23 september 2020

Summan är 9. Vilka kort har jag?

 Vi brukar starta upp matematiklektionerna med en kort övning för att komma igång med vårt tänkande och för att få igång lust och engagemang. Den senaste tiden har vi fått en ny favorit, där min kortlek med stora kort kommer väl till pass. Jag brukade ofta göra denna övning förr, men nu är den tillbaka igen!

Vi gör denna övning i våra hemgrupper, där alla elever känner att de kan vara "en i gänget" och få hjälp och stöd även om man tycker det är svårt. De som tycker det är lättare får möjlighet att förklara, berätta och bli viktig för någon annan i gruppen.


Hemgruppen får en gemensam uppgift där de ska komma fram till ett gemensamt förslag som alla i gruppen ska kunna berätta om. När tanketiden i gruppen är slut, får gruppen i uppgift att se till att alla fyra vet vilket förslag gruppen ska ge och att vem som helst i gruppen kan berätta om det. Vem i gruppen som kommer att tala för gruppen sker slumpmässigt. Alla måste alltså vara förberedda och beredda.

Uppgiften som gruppen får är att de får reda på summan av de tre kort som jag har på handen och de ska komma överens om ett förslag på vilka kort det kan vara. (De ska endast ge förslag på vilka tal det kan vara och inte vilken sorts kort)


När grupperna är förberedda drar jag elevernas namn från mina namnkort, så den personen som blir dragen får presentera sin grupps förslag och vi kontrollerar så att summan stämmer och förslaget skrivs upp på tavlan. Än så länge så gör vi inte övningen med alla regler, utan jag låter varje grupps representant berätta om gruppens förslag och samtliga skrivs upp på tavlan.



När alla berättat så visar jag upp vilka kort jag hade på handen och i detta fall var det en grupp som slumpmässigt gissat rätt. Vinnare är alla grupper som kommit fram till rätt summa, genom att samarbeta i grupp, ta ett gemensamt beslut och förberett hela gruppen på att kunna svara. Vilka elever vi har! 




2 kommentarer:

  1. Taluppfattningsövningar i börja av varje lektion är SÅÅÅÅÅÅÅ bra!

    SvaraRadera
  2. Jättebra! Tänk om alla barn fick ha det så här!/Ulla

    SvaraRadera