torsdag 21 januari 2021

Vilken är lättast och vilken är tyngst?



Veckans matematik inleddes med området massa. jag presenterade 6 föremål som jag valt ut, ett rutat papper, en bok, ett paket med salt, en pennvässare, en flaska med karamellfärg och en tom karamellfärgsflaska. Jag bad eleverna titta på mig och fundera hur jag tänkte, medan jag kände på föremålen och placerade ut dem i en ordning. Eleverna kom med olika förslag hur jag hade tänkt när jag satte föremålen i  en viss ordning, men de flesta listade ut att jag placerat dem från det lättaste föremålet till det tyngsta.



Dårefter skulle eleverna i lärpar välja ut fem valfria föremål, komma överens om i vilken ordning de skulle rangordnas från lättaste till tyngsta. I Röda boken ritades föremålen därefter in.




Det gällde att känna efter noga vilket som var tyngst respektive lättast.






















Vilket engagemang hos eleverna och så många olika föremål de kunde hitta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar