torsdag 28 januari 2021

Subtraktion -dela med sig!

Idag har vi arbetat med hur man skriver matematiskt hur mycket man har kvar om man ger bort någonting. Eftersom eleverna blir mesta engagerade när vi diskuterar vardagliga ämnen som de känner igen och kan sätta sig in i, så fick Mary och jag ställa upp som huvudpersoner. Eleverna bestämde och diskuterade fram något som vuxna gillar och kom fram till "vuxenchoklad". Matteproblemet fick alltså handla om Marys 9 chokladbitar som hon gärna (eller inte) delade med sig av till mig.


Ovan kan ni se hur det kunde se ut när eleverna klurade fram hur många chokladbitar Mary fick behålla om hon gav bort ex antal. Om Mary hade 9 st och gav bort 3 så fick hon behålla 6. Vi diskuterade sedan hur man skrev det matematiskt med siffror och kom fram till att för att få reda på hur många hon har kvar efteråt så skrivs det 9-3=6. Vi testade därefter alla alternativ som att fanns att dela med sig av de 9 chokladbitarna.


Eleverna fortsatte sedan att göra liknande uppgift med sin lärkompis. Denna gång bestämde de att det handlade om att ge bort godis och ta reda på hur mycket som fanns kvar. 10 godisbitar hade "Stina" och hon delade med sig till "Kalle". Hur många bitar hade "Kalle" kvar? 


En av eleverna fick bestämma hur många bitar Stina gav bort och lägga lika många ploppar i Kalles ruta. Lärkompisen fick tänka ut hur många Stina hade kvar. Båda skrev därefter det matematiska uttrycket i sin Röda bok.



Det gällde att försöka komma fram till samtliga alternativ som gick att dela med sig på.




Någon tyckte det var för få godisbitar och tyckte att Kalle och Stina skulle dela på 32 godisbitar istället.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar