torsdag 21 januari 2021

Träna geometriska former i stationer

Terminens första stationstorsdag handlade främst om gatt bekanta sig med geometriska, lära sig hur de ser ut och träna på deras namn. Målen var kunna utseende och namn på några olika geometriska former, samt att fokusera på arbetet och lyssna på varandra.

 


Eleverna arbetade i sina hemgrupper och förflyttade sig runt till 4 olika stationer, varav de geometriska formerna tränades vid tre av dem. Målen för lektionen, hur det skulle gå till och hur lång tid det var kvar på stationen kunde följas på tavlan.


Vid en av stationerna användes geometriska former för att kreativt bygga egna figurer eller mönster. Dessa skulle sedan ritas av i elevernas Röda mattebok, som de själva fyller med matematik.





En elev upptäckte att två trianglar blev en romb om man satte samman dem!




Dena andra stationen handlade om "Vilken ska bort! En övning som eleverna är väl bekanta med och som ofta används som en startövning på matematiklektionen. Eleverna skulle var och en fundera på vilken uppgift som skulle bort och kunna förklara sitt val. Här finns inget rätt eller fel, utan enda kravet är att det ska finnas en förklaring.


Eleverna är experter på att hitta förklaringar till sina val.


Så härligt att lyssna till elevernas förklaringar till hur de vet vilket tal som är lägst och vilket som är högst och hur man kan veta det. De elever som inte vet lyssnar till kompisarnas förklaringar.  Här förklaras hur man kan veta att 13 är det lägsta talet av de fyra.



Idag invigdes våra geometriska former som skulle användas på golvet. Inledningsuppgiften var att eleverna två och två gav varandra instruktioner vilken geometrisk form kompisen skulle hoppa till. När alla fyra i hemgruppen både gett instruktioner och då var eleven tvungen att använda de korrekta begreppen, så var det fritt fram att hitta på egna lekar till formerna. Enda kravet var att de geometriska namnen skulle användas.


Eleverna är alltid kreativa och fantasifulla och kom snabbt på olika lekar Det fanns gott om hajar mellan formerna!






Att identifiera och måla olika former tränades vid den sista stationen, där eleverna arbetade med några olika stenciler, för att enskilt befästa sina kunskaper.



Eleverna arbetade väldigt fokuserat och hade väldigt roligt. Mellan bytena av stationerna pratade vi om hur det gått med de sociala målen att fokusera och lyssna och eleverna fick fundera på hur det gått och vad man kunde tänka på vid nästa station.  




1 kommentar: