När eleverna startade sin lektion fanns ett stapeldiagram ritat på tavlan. Vad kunde det vara för något? Vad betydde det? Eleverna funderade och funderade och tittade och tittade. Tillsammans kom de till sist fram att det var staplar som visade hur många som hade ett visst antal syskon. De kunde läsa av att 4 elever inte hade några syskon, 8 elever hade 1 syskon etc
I bloggen Bladins ädelstenar får ni möjlighet att följa våra elever i årskurs 1. Här kommer vi att berätta om hur vi arbetar med kooperativt lärande, men även om annat vi arbetar med i skolan. Följ arbetet med våra samarbetande klassrum! Vår klassblogg ska vara med oss från förskoleklass till år 3, så häng med oss på vår resa att lära oss ny kunskap och skaffa oss goda samarbetsfärdigheter.
torsdag 28 januari 2021
Statistik och stapeldiagram om syskon
Såklart var vi tvungna att testa samma sak. Var och en av eleverna fick komma fram och sätta en kub på det som stämde överens med de själva, samtidigt som de fick berätta för klassen hur många syskon de hade. Om någon svarat samma antal, så sattes kuben ovanpå, så att den växte på höjden.
Så här såg resultatet ut när det var färdigbyggt. I den gruppen var det vanligast att ha 2 syskon och mest ovanligt med 3. Efter att ha tittat på det och jämfört, så ritade vi upp ett gemensamt stapeldiagram utifrån vad vi svarat.
Här ovan syns det hur det praktiska byggandet av staplarna blev ett ritat stapeldiagram.
Samma undersökning gjordes i den andra gruppen och där blev resultatet helt annorlunda.
Alla elever fick slutligen rita av stapeldiagrammet i sin Röda bok.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Härligt!
SvaraRadera