torsdag 21 januari 2021

Geometriska former: Vilken ska bort?

Eleverna är vana vid startövningen "Vilken ska bort", men idag var den lite annorlunda, då rutorna bestod av fyra geometriska former. 


Som vanligt skulle eleverna komma med förslag på vilken de tyckte inte hörde ihop med de tre övriga och som vanligt hade vi kunnat hålla på med den övningen hela lektionen. Inte hade man kunnat ana att det fanns så många förklaringar som våra elever kommer på. Prova själv! Viken tycker du ska bort?


Lektionen fortsatte med att eleverna med händerna skulle identifiera olika geometriska former. I en burk med former tog läraren upp en av dem och visade.


Varje hemgrupp hade fått ett kuvert med olika geometriska former i och i turordning skulle eleverna sticka in handen och känna sig fram till den geometriska form som läraren visade upp.


Det var inte helt lätt när man inte fick lov att titta i kuvertet och ibland tog det en liten stund att verkligen hitta rätt bland trianglar, romber, kvadrater, hexagoner och parallelltrapetser. Men såklart gick det bra för allihop!


När alla hade fått prova att känna sig fram till de olika formerna, fortsatte eleverna med att klippa ut olika former, klistra in i sin bok och skriva formens namn.






Så här fint kunde det bli!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar