torsdag 28 januari 2021

Stationstorsdag med subtraktion

Innehållet för dagens mattestationer var att på olika sätt träna och bekanta sig mer med subtraktion, En av övningarna byggde på uppgiften som vi arbetat med tidigare i veckan  om att ta reda på hur mycket man hade kvar om man gett bort några.


Den här gången hade den ena eleven i lärparet 10 kuber som hölls bakom ryggen. Kuberna delades bakom ryggen och den ena delen hölls fram så att lärkompisen kunde se hur många det fanns. Lärkompisen skulle tänka ut hur många som gömdes bakom ryggen och därefter skriva uttrycket matematiskt. Därefter turades eleverna om.




När eleverna tyckte att de delat på "10 kuber"  och skrivit uttryck till dem många gånger, så ville en del av eleverna ha fler kuber att dela på.





Trianglarna är eleverna väl bekanta med. På de små trianglarna fanns uppgifter som skulle lösas med subtraktion och svaret skulle hittas på en av de andra små trianglarna. De gäller att hitta hur de hör ihop med varandra, för att den stora triangeln ska bli hel. Talområdet kunde väljas efter önskemål. 




Vid den sista stationen tränades subtraktion på Ipaden, då eleverna kunde träna enskilt en stund.


Förutom att träna på subtraktion, så tränade vi också på att hjälpa varandra och tänka på att pratet var precis lagom högt. Och såklart fixade eleverna det galant! Vi hade en härlig stund med fantastiskt engagemang och arbetsro.

2 kommentarer:

  1. Man kan "styra" pratet med ett stapeldiagram!

    SvaraRadera
  2. Hanna, alltid lika roligt att läsa om dina elever och deras framsteg.

    SvaraRadera