måndag 7 oktober 2019

Var finns det flest?


I matematiken skulle vi uppskatta och jämföra mängder. Vi startade med att
uppskatta två olika mängder av kastanjer. Eleverna fick tyst fundera på vilken
hög som det fanns flest kastanjer i och hur de kunde veta det. De fick inte gå fram och
räkna de. i den första övningen tyckte eleverna det var lätt, då den ena högen var
mycket större än den andra.





Svårare blev det att uppskatta var det fanns flest när det det låg en hög med kastanjer och en hög med bönor.En utveckling i det matematiska tänkandet är att eleven kan förstå att mängden inte har med storleken att göra och att bönorna kan vara fler än kastanjerna, trots att den högen är mycket mindre. Här gissade eleverna väldigt olika.




Vi jämförde genom att lägga kastanjerna i en rad och därefter lägga en böna under varje kastanj. Då såg vi tydligt att fem bönor blev över när alla kastanjer fått varsin böna. Alltså fanns det fem fler bönor än kastanjer. 



Vi kunde tydligt se att det fanns fem bönor fler än kastanjer.



Vi utvecklade samma övning genom att kastanjerna låg kvar i sin rad och la bönorna i en rad under. När bönorna låg i sin rad blev den mycket kortare än raden med kastanjer. När kastanjerna låg så här, så var inte alla elever överens om att det fanns fler bönor än kastanjer. Vi fick kontrollräkna igen.

Även nu fanns det fem bönor fler än kastanjer.  När elever förstår att antalet inte förändras beroende på om de ligger tätt, en bit ifrån varandra, eller är utspridda har de utvecklat antalskonstans. I detta begrepp förutsätts även att elever förstår att fyra kastanjer är lika många som fyra bönor, som är lika många som fyra bilar, alltså att kunna urskilja antalet även om objekten är olika.

Vi fortsatte att arbeta med våra cuisenairestavar, där vi denna vecka använde både likhetstecknet och
tecknet för addition. Vi gjorde mattetal med stavarna, där eleverna fick lägga ihop två stavar med olika
längder och leta upp vilken stav som var lika lång som de båda tillsammans. Alltså precis som en
additionsuppgift, men med praktiskt och konkret material.




Veckan siffra är 2. Vi har tittat på Katten, musen, tiotusen om talet 2, läst Matte mus och talet 2, tränat att skriva tvåor på liten whiteboardtavla och slutligen tränat på att skriva siffran 2 fint på stenciler och gjort övningar till siffrorna 0, 1 och 2. På whiteboardtavlorna fick eleverna ringa in den siffra som de var allra mest nöjd med!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar