söndag 20 oktober 2019

Turas om och bemöta varandra positivt i matematiken

Vi har fortsatt att jämföra två olika mängder med varandra för att se var det finns flest. Samtidigt som vi tränar det matematiska innehållet, så tränar vi på hur vi samarbetar med varandra och bemöter varandra positivt.

Kunskapsmål: I lärparet ska båda kunna jämföra två olika
mängder med varandra och se var det finns flest.

Socialt mål: I lärparet ska båda turas om och
bemöta varandra positivt.

På tavlan finns T-kortet med hur det låter och syns att vi bemöter varandra positivt. Detta går vi tillsammans igenom inför, under och efter arbetsmomentet.



Vi inledde samlingen med att lägga upp en kastanj för varje elev som finns i gruppen. Vi lade upp 20 kastanjer. För att se hur många som var borta, så lade vi en liten böna för varje elev som fanns på plats denna dag. Vi lade en liten böna till en kastanj, så länge de räckte.

Denna dag var 16 elever på plats, så eleverna kunde då se hur många kastanjer "som inte fick någon kompis". Vi kunde se och räkna att fyra elever var borta. Fyra kastanjer blev "för många". Det fanns fyra kastanjer fler än bönor.



På tavlan satte läraren upp två mängder av olika saker. Här t.ex tre kor och två päron. Var finns det flest och hur kan vi vara säkra på det?


Var finns det flest? I gruppen med djur eller frukter? Hur kan vi vara säkra? För att vara säkra, så placerade vi varje grupp på en rad under varandra. Då kunde vi se hur många som "fick kompisar" och hur många som blev ensamma. De som blev ensamma, var så många det fanns fler av i den gruppen. Eleverna kunde se att det fanns tre fler djur än frukter.



Vi började med att jämföra två mängder med varandra tillsammans på tavlan, för att eleverna sedan skulle göra det tillsammans i sina lärpar. Lärparen fick tillgång till stora respektive små kuber. Eleverna skulle turas om och bemöta varandra positivt, medan de utförde uppgiften.


En i lärparet valde en mängd av de stora kuberna och en mängd av de små kuberna och gav till sin lärkompis. Lärkompisen skulle nu jämföra de två mängder som hen fått. Jämförelsen skulle gå till så att de två mängderna skulle läggas i två rader under varandra, så att de kunde se var det fanns flest.


Det var viktigt att de stora och små kuberna hamnade precis under varandra, så att det gick att se hur många som hamnade "ensamma" och var flest.


Den person i lärparet som inte gjorde jämförelsen hade i uppgift att observera och även att hjälpa till om det behövdes. Den personen skulle också ge positiv feedback till arbetet.

När den första personen i lärparet var klar och nöjd med sin jämförelse, berättade hen hur många fler det fanns i den mängd som var största. Lärkompisen bemötte sin kompis positivt och därefter turades de om, så att de bytte roller. 


Nu var det den andra personen i lärparet som skulle få två olika mängder av kuberna och visa sin jämförelse.









Under tiden eleverna arbetade, avbröt läraren för att utvärdera målet att turas om och att bemöta varandra positivt. Lärparen pratade med varandra om hur det gick och hur de kunde fortsätta för att det skulle bli ännu bättre. I slutet av lektionen tackade alla lärparen varandra och gav positiv feedback till arbetsstunden genom att bland annat ge varandra en high five!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar