fredag 4 oktober 2019

Matte med filurer och kastanjer

I matematiken arbetar eleverna bland annat i ett mattehäfte som heter "Upptäcktsresan", där vi följer Matilda och hennes vänner Filurerna. Den här veckan fick vi besök av några filurer under mattedagen. De ska komma på besök ibland och hjälpa oss med matematiken. 


Dagens stora uppgift var att komma med förslag hur vi skulle räkna alla kastanjer som vi plockade på vår utedag i Slottsparken. Det blev en hel korg full när vi samlade ihop all som vi plockat.


Alla kastanjerna hälldes ut på mattan i samlingen, så vi kunde se hur stor plats de tog.


Alla tre grupper kom med helt olika förslag till hur vi skulle räkna alla kastanjer, så sätten varierade. de var ganska överens om att det underlättade att gruppera kastanjerna. Här var ett förslag att lägga dem i högar med tre i varje. 

Ett annat förslag var att lägga alla i en lång rad och räkna dem.



Eller varför inte lägga dem två och två?


En av grupperna kom överens om att kastanjerna måste vara i högar fyra och fyra, eftersom det är som hemgrupper. Eleverna sitter fyra och fyra i sina hemgrupper på sina platser. En spännande anknytning till deras vardag!



Alla fick hjälpas åt att lägga dem i fyragrupper och därefter fick vi räkna hur många fyragrupper det blev. De visste att fem fyragrupper var tjugo kastanjer, eftersom eleverna sitter vid fem bord och är tjugo elever sammanlagt.

En grupp tyckte att vi skulle dela ut kastanjer till lärparen och så fick de räkna sin hög. Därefter fick vi räkna samman dem.






En annan grupp kom fram till att det bästa var att sortera kastanjerna i tiogrupper.






Gissningar innan räkningen. Så här många kastanjer tror vi att det är!



Filurerna försökte också hjälpa till att räkna!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar