måndag 14 oktober 2019

Mina och dina bilder om glädje

Vi fortsatte att träna på det sociala målet "att bemöta varandra positivt". Den här veckan provade vi en ny struktur som hette "Mina bilder-Dina bilder". När vi tränade på att bemöta varandra positivt, så tränade vi både på att lyssna på varandra, berätta för varandra och tacka varandra.



Alla elever hade ett A4-papper som var delat i fyra rutor. I den första rutan skulle eleven rita något som gjorde hen glad. Vi satte tiden i timglaset, så att vi visste när tiden var ute.



När tiden var ute började eleverna att berätta för sin lärkompis om vad som gjorde de glada. En började berätta och den andra lyssnade. Därefter turades de om. När båda berättat kom nästa uppgift. Då skulle eleverna rita vad kompisen berättat i ruta 2 på sitt eget papper. Här gällde det alltså att man lyssnat på sin kompis, så man kom ihåg.





När eleverna ritat i ruta två vad lärkompisen berättat, så var det dags att berätta för kompisen som satt mitt emot, vad man själv ritat att man glad av. Kompisen mitt emot berättade i sin tur vad hen blev glad av.

Nästa moment var att i tredje rutan rita vad kompis nummer två berättat. På pappret fanns nu alltså i ruta ett vad man själv blev glad av, i ruta två vad lärkompisen blev glad av och i ruta tre vad ögonkompisen (mitt emot) blev glad av.



I sista rutan ritades vad den sista personen vid bordet blev glad av. Sista momentet var att berätta för personen som vid bordet sitter tvärs över. Väldigt glada bilder blev det och vilken inspiration till glädje!


I slutet av lektionen tackade alla varandra för att de berättat, lyssnat och sagt trevliga saker till varandra med en high five! Vilken härlig och positiv lektion!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar