söndag 1 mars 2020

Hemgruppsnamn

Efter sportlovet var det dags att starta upp och lära känna de nya hemgrupperna i våra klasser. En av de första uppgifterna var som vanligt att skapa ett namn till sin grupp. Att tillhöra en grupp ger en trygghet, gemenskap och en känsla av tillhörighet och ett namn på gruppen förstärker det ytterligare.

Eftersom förskoleklasserna kommer att arbeta med djur i ett av sina teman, så bestämdes det att temat på gruppnamnen skulle ha med favoritdjur att göra.



Mål: Gruppen ska komma överens om ett gemensamt hemgruppsnam
Socialt mål: Lyssna på varandra

Strukturen "Att mötas på mitten" är ett bra och tydligt sätt där alla i gruppen är aktiva, deltar och får dela med sig av sina tankar. Varje grupp hade ett papper indelat i fyra rutor, samt en i mitten, likt den nedan. De fyra eleverna i gruppen tilldelades en av rutorna och fick under några minuter fundera, rita och/eller skriva sitt favoritdjur. Timern på datorn höll tiden, (se ovan)


Vi har tidigare arbetat med det sociala målet "Att lyssna på varandra", så det T-kortet satte vi upp på tavlan och gick igenom. På T-kortet har eleverna konkretiserat och satt ord på hur det ser ut och hörs när vi lyssnar på varandra.



Eleverna startade enskilt att fundera, rita och skriva vilket favoritdjur de hade. Timern höll tiden och om man var klar tidigare fick man sitta och vänta.


Alla elever var delaktiga, fokuserade och koncentrerade på uppgiften.



När tiden var slut så skulle eleverna en och en berätta för gruppen om sitt favoritdjur. Slumpen avgjorde vem i gruppen som skulle starta med att berätta och därefter berättade de i tur och ordning.


När alla hade berättat kom den svåra uppgiften att utifrån vad eleverna berättat komma fram till ett gemensamt namn som skulle skrivas i mittenrutan.



I en av våra tre grupper blev de nya hemgruppsnamnen följande:



När väl gruppnamen var överenskomna, så var avslutningsuppgiften att göra en fin hemgruppsplansch!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar