söndag 1 mars 2020

Blå boken

Alla elever i förskoleklass har en blå bok, som vi döpt till Blå boken. Boken används för att synliggöra elevens utveckling kring det vi arbetar med. I boken samlar vi utvärderingar som eleven gör. Eleven får visa, rita och skriva kring det vi gör.


Förra veckan startade vi upp ett nytt sätt att använda boken, som en planeringsbok. Varje elev fick skriva in vad vi skulle arbeta med den kommande veckan. I Blå boken, så finns det åtta stycken moln på övre delen av sidan. I varje moln skrev eleven in ett arbetsområde som vi skulle hinna med.


När ett "moln" är gjort, så ska eleven måla molnet för att veta att det är klart. På så sätt ser eleven hur mycket man gjort, hur mycket som finns kvar och hur det minskar efterhand. Efter en vecka utvärderar vi hur det har gått, om man hunnit med allt som det var tänkt och skriver då in den nya veckans planering.


Tanken med att skriva in planeringen i Blå boken är att göra eleverna medvetna om vad som kommer att hända i veckan, känna delaktighet i arbetet och att känna en trygghet i arbetsstrukturen.

Så småningom utvecklar det elevens ansvarskänsla och att eleven "äger" och har kontroll över sitt lärande. I planeringen har eleven så småningom också möjlighet att välja uppgifter som ska skrivas in beroende på intresse och vilka utvecklingsmål eleven har enligt utvecklingssamtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar