onsdag 4 mars 2020

Min nya lärkompis

I förskoleklassen arbetar vi med fasta hemgrupper i klasserna där det i varje hemgrupp ingår fyra elever. I grupperna bygger vi upp en grupptillhörighet och tränar på samarbetsförmågor.  Arbetet i grupperna bygger mycket på dialoger med övriga hemgruppen eller med sin lärkompis, vilket gör att alla elever är delaktiga i samtalet och diskussionerna och utmanar och hjälper varandra i kunskapsutvecklingen.

Varje hemgrupp är uppdelad i två lärpar och det är främst i dessa konstellationer som eleverna arbetar. Efter sportlovet startade arbetet med de nya hemgrupperna och de nya lärparen. I tidigare inlägg har ni läst om vår första hemgruppsuppgift som var att tillsammans färglägga ett hjärta som symboliserar gruppen. Nästa uppgift var att att göra en uppgift för att svetsa samman lärparet.



Båda eleverna i lärparet skulle ta fram varsin hand, den ena personen tog fram sin vänstra hand och den andra sin högerhand. De satte samman sina händer och lade dem ner på ett papper så att ett hjärta bildades mellan deras tummar och pekfingrar. 



Därefter ritade en av eleverna av händerna på pappret och händerna klipptes därefter ut.


Båda i lärparen hjälptes åt med uppgiften och turades om, vilket är vårt sociala mål.



Nu pryder våra fina lärpar våra väggar och eleverna känner en samhörighet med varandra.






Händerna visar våra lärpar och hjärtbilden visar våra hemgrupper!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar