måndag 30 mars 2020

"10-kompisar"

Veckans stationer i matematik kom till stor del att handla om våra 10-kompisar. Eleverna arbetade som vanligt i sina lärpar och tränade då på att samarbeta, lyssna på varandra och turas om.

Vid det första bordet gjordes två övningar för att träna 10-kompisar, eller de två tal som tillsammans blir tio i en addition. Den första övningen känner eleverna igen, då den ena eleven bygger talet tio med talblock och den andra skriver det med siffror. Det gäller att hitta alla möjligheter!





I den andra övningen använde vi våra vänner från Jalle och Tindra. Eleverna satte ihop vännerna i lag, så att deras ben tillsammans blev tio. Den ena personen i lärparen gjorde lagen och den andra personen skrev "lagen" med siffror. T.ex Figuren Felix har ett ben och är i lag med roboten Robbo med nio ben. Skrivs då 1+9. (Se nedan)




Vid två stationer användes IPads för att arbeta med matematik på skolplus.




Vi gjorde en ny matteövning denna vecka som heter "Peperonipizzan". Det behövs ett papper och två tärningar. Den ena personen i lärparet slår den första tärningen och ritar det antalet pizzor som tärningen visar. Den andra personen slår den andra tärningen som visar antalet peperoni på varje pizza och ritar dit dem. Den gemensamma uppgiften blir sedan att räkna samman hur många peperoni det finns på alla pizzor tillsammans. (Början till multiplikation)




Vi körde en annan favorit i repris med att träna "snabbtitt". En elev visar ett kort med två tärningar snabbt för sin lärkompis. Lärkompisen ska försöka hinna uppfatta vilka två tal den visar och därefter räkna ihop summan av talen.



Vid nästa "10-kompisbord" använde vi stavar för att visa hur talet kan delas upp. En 10-stav låg framme på bordet. Under 10-staven började en av eleverna i lärparet att lägga en annan stav. Den andra personen i lärparet fyllde på med en stav, så att de tillsammans blev lika långa som 10-staven. Därefter tittade eleverna på vilka två stavar de lagt och skrev talet med siffror. Därefter turades de om så att den andra personen fick börja lägga en stav.






Vi tränade 10-kompisar med en övning som heter "Snap it". (Bryt den). För att göra den övningen behövdes 2 uppsättningar av 10 ihopsatta kuber.


Den ena personen i lärparet höll de tio ihopsatta kuberna bakom ryggen och "bröt dem" i två delar. Därefter visades den ena delen fram för lärkompisen, som fick räkna hur många det fanns och lista ut hur många kuber kompisen höll bakom ryggen



10 hopsatta kuber låg framme på bordet, så att det gick att jämföra med den delen som visades. På så sätt kunde man få hjälp att klura ut hur många kuber som gömdes bakom ryggen.



Om det var för svårt att klura ut med 10 kuber, så fanns möjlighet att välja 5 kuber istället. Då delades 5 kuber bakom ryggen och den ena delen visades fram. I detta fallet (se nedan) visades två kuber fram. De två kuberna lades ovanpå de fem kuberna. Eleven kunde då se hur många kuber som saknades för att det skulle bli fem och kunde räkna 1, 2, 3.



Det är så härligt att se eleverna arbeta tillsammans i sina lärpar och flytta runt mellan de olika stationerna. De är nu så vana vid arbetssättet och klarar det helt fantastiskt!


1 kommentar:

  1. Hej! Tack för en inspirerande blogg! :) Jag undrar om talblocks-bitarna samt tärningsbilderna finns tillgänliga att skriva ut? Vart i sånt fall? Vänliga hälsningar/ Julia

    SvaraRadera