torsdag 26 september 2019

Vårt kooperativa matterum!

Våra elever är uppdelade i tre klassrum och har sin undervisning i tre klassrum. Klassrummen är inredda som ämnesrum och grupperna är i matterummet när de har matematik, i svenskarummet när de har svenska och i temarummet när de har no/so. Ett av klassrummen har de även som hemrum, där de har sin mentorsdag med till exempel värderingsövningar. Pedagogisk lek finns det möjlighet till i alla rummen.


Alla klassrummen är möblerade, så att de ska passa det kooperativa lärandet, med bord där eleverna sitter fyra och fyra i sina hemgrupper. 


Varje bord har en hemgruppslapp, som består av fyra geometriska figurer i två olika färger. När vi slumpar frågan eller olika arbetsuppgifter, drar läraren en lapp på en av de geometriska figurerna. Den elev som sitter på den platsen får svara eller utföra någon uppgift t.ex hämta hemgruppens pennor. På så sätt behöver alla vara förberedda, delaktiga och det blir rättvist. Det kan också vara så att gröna eller gula är de som ska göra något. Inga händer upp i luften behövs!



I matterummet har vi även en avdelad plats för samling, arbete på mattan och lek. Här har vi även vårt träd, som vi fyller på efter hand under året.


Eftersom vår skola även är en montessoriskola i grunden, idag endast montessoriinspirerad och att många av våra elever kommer från en montessoriförskola, så är även den delen en viktig i klassrummet. Pedagogerna är även montessoripedagoger och använder inslag av arbetssättet och materialet.





På mattan gillar eleverna att arbeta och att leka!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar