torsdag 26 september 2019

"Mötas på mitten" i hemgrupperna

I förskoleklassen arbetar vi med kooperativt lärande, som är ett sätt att organisera samarbete och lärande mellan eleverna. Kooperativt lärande utvecklar både elevernas kunskaper och deras sociala förmågor samtidigt.

I kooperativt lärande arbetar elever i grupper, som vi kallar hemgrupper. Grupperna består av fyra elever, som får lära känna varandra ordentligt och får träna på att samarbeta tillsammans på ett strukturerat sätt.

Kooperativt lärande bygger på fem grundprinciper, som behöver finnas med för att det ska bli ett lyckat samarbete. Dessa grundprinciper är Samarbetsfärdigheter, Positivt ömsesidigt beroende, Eget ansvar, Lika delaktighet och samtidig stödjande interaktion, samt Feedback, Feedup och Feedforward. Som hjälp i arbetet används tydliga strukturer. Kooperativt lärande är ett lärarstyrt, men elevaktivt arbetssätt. Läs mer om grundprinciperna på https://kooperativt.com/2016/04/25/startskott-for-bloggen/

Oftast arbetar eleverna i hemgrupperna än så länge uppdelat två och två i lärpar så kallade lärkompisar. De första dagarna av läsåret intervjuade eleverna bland annat varandra i lärparen för att lära känna varandra bättre.

Den första uppgiften i hela hemgruppen var att bestämma gruppnamn. Gruppnamn är viktigt för att känna sig som ett team!


 

För att svetsa samman hemgrupperna fick de tillsammans klura ut ett gruppnamn. I kooperativt lärande är det viktigt att alla deltar och är aktiva. Genom att använda strukturen "Mötas på mitten", fick alla elever var för sig, rita eller skriva i sin del av pappret, någonting som de gillade. Alla elever arbetade och tänkte en stund själva. Alla elever var också viktiga och delaktiga och deras tankar och idéer behövdes för gruppen.



Därefter fick var och en i turordning, berätta vad de ritat eller skrivit för de övriga tre i gruppen. 



När alla i gruppen berättat för varandra kom den kluriga uppgiften att komma fram till ett gemensamt namn, med hjälp av vad de flesta i gruppen gillade. De saker som flera gillade, ritades i mitten av pappret. Utifrån det som ritats i mitten, gjordes ett gruppnamn.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar