torsdag 26 september 2019

Kooperativt lärande med mönster

Eleverna ska få erfarenheter av att upptäcka, skapa och  beskriva mönster är ett av målen i förskoleklassen. Gemensamt på mattan byggde vi mönster. Eleverna fick börja med att titta och gissa hur mönstret var uppbyggt. Förutom att visa olika mönster på mattan, så gjorde vi även rörelsemönster.




När eleverna började arbeta var uppgiften att arbeta tillsammans i lärpar. En i paret började bygga ett mönster med multilink. Den andra personen i lärparet skulle klura ut mönstret, förklara det och fortsätta bygga vidare på det.


Därefter var det andra personen som fick börja bygga, så de turades om.



Nästa uppgift var att bygga ett mönster tillsammans som de båda var överens om. Detta mönster skulle de sedan var för sig rita av i sitt mattehäfte. En kub representerade en ruta i häftet.



Avslutningsuppgiften var att lärparet kom fram och visade och presenterade sitt mönster. De övriga eleverna skulle fundera ut vilket som var deln i mönstret som sedan återkom om och om igen.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar