torsdag 26 september 2019

T-kort



I förskoleklassen kommer vi att arbeta mycket med hur vi är tillsammans för att det ska vara bra för samtliga. Detta kommer vi bland annat att tydliggöra i form av ett T-kort, som eleverna är med och gör.

Vi förväntar oss gärna att elever vet hur de ska göra i olika situationer eller hur de ska vara, utan att de får träna på förmågorna. Det ska vara arbetsro på lektionerna och de ska visa respekt för varandra. Men hur vet eleverna vad dessa begrepp innebär och ännu svårare, hur gör man?

Vi kommer under läsåret att träna på många samarbetsförmågor och sociala mål, genom våra T-kort, där vi förtydligar hur de går till. De heter T-kort eftersom de är gjorda efter bokstaven T, med en rubrik på samarbetsförmågan/sociala målet längst upp och två staplar med ett öga respektive ett öra.

Det första T-kortet vi gjorde var egentligen inte ett socialt mål, utan handlade om rutinen hur vi gör när vi går in i klassrummet. Eleverna fick fundera på vilka ljud som hörs (örat) när de går in i ett klassrum och vad vi kan se (ögat) när de går in. Följande kom eleverna fram till:

Vi skrev ihop deras förslag tillsammans med en bild, så att det skulle bli tydligare. Varje gång eleverna gick in i klassrummet, så utvärderades målet. Vad gick bra? Vad kan vi göra bättre till nästa gång?

När vi arbetat med att "Gå in i klassrummet" under två veckor, så gjorde vi ett nytt T-kort. Denna gången försökte vi förtydliga vad "arbetsro" innebär. Arbetsro är ett komplext begrepp, då det betyder olika i olika situationer. Ljudnivån är olika om det är enskilt arbete, pararbete eller grupparbete. Det ser också olika ut i klassrummet, beroende på arbetsmoment.


Nästa vecka väntar ett nytt socialt mål, som vi ska träna på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar