torsdag 26 september 2019

Matematik sortering


För att skapa struktur och ordning i vår omvärld så använder vi oss av klassificering och sortering. När vi uppmärksammar vissa egenskaper och bortser från andra kan vi känna igen likheter och skillnader hos egenskaper i saker, händelser och bland människor. Förmågan att se vissa saker och bortse från andra är grundläggande för att ordna och klassificera.

Förmågan att sortera  och gruppera är av stor betydelse för att utveckla matematisk förståelse, problemlösningsförmåga och tänkande.

När jag presenterar sortering åker alltid min hemliga burk fram. Eleverna får gissa vad som finns i burken och många spännande gissningar blir det. Ingen har någonsin gissat rätt! Burken har en gång i tiden tillhört min mormor och det har även innehållet, nämligen alla hennes knappar som hon sparat på. När jag för över 20 år sedan blev färdigutbildad lärare upptäckte jag burken hemma hos min mormor och tänkte "Den vill jag ha!" Så mycket matematik den har använts till sedan dess!

Knappburken finns med i både inslag med multiplikation och division på förra bloggen. Och det bästa är att eleverna älskar att få använda min mormors gamla knappar!





Jag började att visa exempel på sortering när vi satt samlade på mattan. När jag gjort några exempel, så fick eleverna gissa hur jag tänkt med min sortering.




När eleverna kom till sina platser fick eleverna tillsammans i lärpar sortera knapparna som de fått på sin plats.Det gällde att komma överens om vilken eller vilka egenskaper knapparna skulle sorteras. När lärparen hade sorterat färdigt redovisade de för lärparet mitt emot.


Samarbete genom att sortera knappar.


Eleverna hann med fri lek med knapparna också!


När eleverna sorterat tillsammans i lärpar var det dags att prova på att göra en egen sortering. Den redovisades därefter för lärkompisen





Det gällde att kunna förklara hur knapparna var sorterade och det blev många olika varianter som t.ex efter färg, storlek, antal hål, finast, glansigast etc




När eleverna kände sig bekväma med att sortera med knapparna, testade de att sortera andra saker som t.ex mönsterbitar.


Här sorteras legobitar.


Här sorterar ett lärpar med mönsterbitar och det andra lärparet med logiska block. Lärparen samarbetade kring sin sortering och förklarade därefter för lärparet mitt emot.

De logiska blocken har många olika egenskaper att sortera efter. Inte nog med att det tränas sortering, utan eleven utvecklar sitt språk och matematiska begrepp.





Avslutningsvis fick eleverna sammanfatta vilka egenskaper de sorterat efter. Följande kom de fram till:




Efter några lektioner med sortering efter olika egenskaper var det dags att använda kunskaperna på vår utedag. Uppgiften var att hämta ett naturmaterial och sortera de olika materialen i storleksordning.


Det blev många spännande diskussioner om hur de skulle ta reda på vilket som var längst och kortast. Här har några elever kommit på att man kan lägga saker bredvid varandra och jämföra.


Så här blev sorteringen för en grupp. Pinnen var längst och fjädern kortast.


Vilken är högst?











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar