torsdag 29 april 2021

Uppdelning av talet 100

Vi har fortsatt på en tidigare lektion i veckan som handlade om talet 100 och om 100-kompisar. Utgångspunkten var att titta på vad som låg i mitten mellan 0 och 100 och hur man kunde veta det. Många förslag kom fram som t.ex:

50 för att 50+50 är 100

50 för att det är hälften av 100

50 för att det är mitten

50, för att om man viker en en tallinje (0-100) på mitten, så hamnar 50 i mitten.

50, för att om jag står på 50 och tittar mot 0, så är det 50 "steg" dit och om jag tittar mot 100, så är det också 50 "steg" dit. Alltså lika långt på båda håll.

När vi väl kommit fram till vad som fanns i mitten och hur vi kommit fram till det, började eleverna med att skriva 50+50 i sin mattebok. Därefter förflyttade vi oss ett steg närmare 0:an och hamnade på 49. Hur långt hade vi nu om vi tittade mot 100. Jo, vi hade ju de 50 stegen som vi haft tidigare och ännu ett till, alltså 51. Eleverna skrev 49+51. Därefter fortsatte eleverna med ett steg i taget, tills de kom till talet 0.

Förutom detta, skulle även matteuppgifterna skrivas med en siffra i varje ruta och under varandra. Återigen blev jag djupt imponerad av hur de klarade uppgiften och så fint det blev!






1 kommentar:

  1. WOW, så duktiga de blivit att skriva rakt och fint! Och mycket! Jag är lika glad som du!

    SvaraRadera