Att träna positionssystemet samtidigt med talets värde, gjordes genom ett mattespel med kort. Eleverna arbetade i sina hemgrupper, där de hjälptes åt två och två. Varje par i gruppen fick kort från en kortlek med talen 1-6. Dessa skulle med tur och skicklighet läggas på spelplanen som bestod av tre positioner/lag. Högst tal när alla kort var lagda vann.
Ett lag i taget slog en tärning, vilken bestämde vilket kort som skulle läggas. Om tärningen visade 2, så var det kortet som visade 2 som skulle läggas i ledig position. Om det var första kortet, så kunde den läggas både i 100-talsrutan, 10-talsrutan och entalsrutan, eftersom alla var lediga. Här gällde det att tänka taktiskt.
Här nedan har ett lag lagt kortet som visar talet 5 i 10-talspositionen.
Här nedan är ett spel som precis ska starta och alla 6 korten finns kvar.
Vem vann och hur vet man vilket tal som är störst?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar