tisdag 9 mars 2021

Vi räknar subtraktion med tiotusen!

Nästa arbetsområde handlade om subtraktion -med höga tal! Som vanligt inleddes uppgifterna med en berättelse, för att eleverna ska känna engagemang och kunna relatera till sin egen erfarenhet. Denna gången handlade berättelsen om Kalle och Lisa som var och hälsade på sin farmor, där de plockade äpplen.


Vi fortsatte vårt arbete att träna på att "se matematik" och startade med diskussioner. i helklass. Kalle och Lisa plockade 56 äpplen och fick ta med sig 21 äpplen hem. Hur många äpplen fick farmor behålla? Eleverna fick tänka en stund på hur vi kunde ta reda på, hur vi kunde se det och därefter förklara det. Vi fortsatte med flera exempel så att eleverna kunde berätta för varandra hur man kunde tänka för att "se" svaret och därmed också träna på att lyssna på varandras förslag. 

För att alla elever skulle kunna vara aktiva under arbetsstunden fick de efter en stund prova att lösa uppgiften i sitt lärpar, då de även tränade på det sociala målet: att hjälpa varandra. Båda eleverna skulle vara aktiva och förklara för varandra och lyssna på varandra. 

Eleverna skulle komma fram till ett svar och därefter visa upp sina whiteboardtavlor. De fick gärna skriva ner sin förklaring till hur de tänkt också. På så sätt kunde det bli lättare att berätta om lärparets förklaring när vi tog det tillsammans. Så här kunde tankarna gå när eleverna skulle se bland annat 65-34, 84-51, 765-234, 98 765-87 654:






















Lektionen avslutades med en exit ticket, där varje elev utvärderade hur de själva lyssnat till sin lärkompis, använt mattespråk med lärkompisen genom förklaringar, fokuserat på uppgiften, hjälpt lärkompisen eller bett om hjälp och slutligen hur de tyckte att de nått målen. Eleverna arbetade helt fantastiskt tillsammans!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar