söndag 7 mars 2021

10:ans tabell med fingeravtryck

I veckan har vi räknat fingeravtryck. Ja, eller vi behövde inte räkna eftersom vi kunde se hur många det var. Ni kan försöka gissa hur många fingeravtryck det är på pappret nedan.

Jag började med att ta svart färg på alla mina fingrar och sätta avtryck efter dem på pappret. Eleverna skulle sedan svara hur många fläckar/fingeravtryck det fanns, utan att räkna. Eftersom eleverna vet att jag har 10 fingrar, så visste de också att det var 10 fingeravtryck. Jag gjorde samma sak en gång till och undrade hur många fingeravtryck det fanns nu. 20, såklart tyckte de och fick förklara för varandra hur de kunde veta detta. Här kan jag också få kunskap om någon elev inte förstått eller sett detta, utan behöver räkna. 


Vi fortsatte några gånger till och började skriva en tabell på tavlan, där det framgick hur många gånger jag gjort fingeravtryck och hur många fingeravtryck det var sammanlagt. Eleverna får alltid förklara sina svar och tankar, så att undervisningen blir språkrik och elever får möjlighet att lyssna till olika förklaringar. Jag fortsatte att göra fingeravtryck tills det fanns 100 stycken.
-Är där verkligen 100 stycken, undrade någon förvånat?


Nu var det elevernas tur att göra tabeller i sina egna matteböcker. De skulle alla skriva upp från 1-10, men därefter fick de valfritt välja antalet gånger fingeravtrycken gjordes och hur många fingeravtryck det då fanns. Alla elever fick möjlighet att utmana sig på så sätt. Tänk på få skriva om det görs 1000 gånger, så finns det 10 000 fingeravtryck! Att alla egentligen arbetade med 10:ans multiplikationstabell var inget vi nämnde...;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar