söndag 7 mars 2021

"Geobräden"

 Eleverna har den här veckan fått bekanta sig med geobräden. Ett geobräde tillsammans med några gummisnoddar delades ut till varje lärpar, där de helt förutsättningslöst fick improvisera, experimentera och skapa tillsammans. Inga instruktioner gavs. Så här häftigt kan det bli då! (Alla ville få sina alster fotograferas.) Längre ner kommer hur vi arbetade vidare...

































Lektionen efter startade med att jag visade två figurer som jag och min son byggt och där vi börjat diskutera vem som gjort den största. Eleverna fick hjälpa oss att avgöra vilken de tyckte hade gjort den största figuren och det kom många förklaringar. Alltid lika spännande att höra elevernas tankar! Begrepp som högre, bredare, flest prickar var några av förklaringarna. 


Eleverna fick därefter i uppgift att bygga varsin figur på geobrädet, som delades med lärkompisen. De fick prata om och jämföra sina figurer och därefter skulle de ritas av på prickpapper. Det var riktigt klurigt! Men så roligt det är och så hur de koncentrerar sig, kämpar och gör sitt allra bästa.















När eleverna tränat att göra arbetet praktiskt tillsammans kunde prova att använda geobräden på Ipaden genom appen geoboard eller på Skolplus.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar