torsdag 11 mars 2021

Vi hjälper varandra att räkna subtraktion

Veckans sociala mål i matematik den här veckan har varit att hjälpa varandra, vilket har utvärderats efter lektionerna. Att hjälpa varandra innebär både att hjälpa sin kompis, men också att be om hjälp vid behov. Kunskapsinnehållet har främst varit subtraktion, vilket kan läsas  i ett tidigare inlägg. Våra elever arbetar inte med att fylla i en redan färdig matematikbok, utan skapar och producerar sina egna uppgifter. Dagens uppgift var att i lärpar göra subtraktionsuppgifter och lösa dem. Eleverna turades om att skapa dem, samt förklara hur de skulle lösas, samt skriva in uppgifterna i sin egenproducerade bok.

För att göra det tydligare började en elev att lägga ploppar på en whiteboardtavla för vilket tal som var utgångspunkt i subtraktionen. Lärkompisen bestämde hur mycket som subtraherades och därefter kunde de se hur stor differensen var. Uppgiften skrevs därefter in i boken av båda. Tänk så höga tal man kan räkna när man är 7 år!















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar