Då har vi äntligen startat igen! Som vi har längtat! Skolstartsdagen firades med ballonger och glass, som en skolstart bör. Till skillnad från förra året, så är barnen nu indelade i två grupper istället för tre, vilket blir en förändring då det blir 28 elever i varje grupp. Fortfarande är vi en stor klass tillsammans och gruppändringar kommer att göras.
I bloggen Bladins ädelstenar får ni möjlighet att följa våra elever i årskurs 1. Här kommer vi att berätta om hur vi arbetar med kooperativt lärande, men även om annat vi arbetar med i skolan. Följ arbetet med våra samarbetande klassrum! Vår klassblogg ska vara med oss från förskoleklass till år 3, så häng med oss på vår resa att lära oss ny kunskap och skaffa oss goda samarbetsfärdigheter.
onsdag 19 augusti 2020
Skolstart åk 1
De första två dagarna var grupperna i sina hemklassrum med sin mentor, för att få en trygg start och för att lära känna sin nya grupp och framför allt sin nya hemgrupp. Eleverna sitter i hemgrupper fyra och fyra, för att kunna arbeta tillsammans och hjälpa, stötta och lyfta varandra. Hemgruppen är indelad i två lärpar, så att man kan samarbeta två och två med sin lärkompis när det passar bättre.
Varje person i hemgruppen har en geometrisk form, triangel, kvadrat, cirkel och rektangel. Alla hemgrupper har samma former. Detta kan till exempel när en från varje grupp får en uppgift, som att trianglarna vid varje bord hämtar material.
För att lära känna gruppen och träna på varandras namn inledde vi första dagen med en "Berätta mera", som eleverna känner till sedan tidigare. Eleverna går runt i klassrummet, möter en kompis, hälsar med namnet och ställer en fråga om personen. Den man möter gör samma sak. Därefter tackar de varandra och går vidare till en ny kompis.
Redan första dagen tränade vi även på vårt T-kort från förskoleklassen om hur det går till när vi går in i klassrummet. Det gick mycket bra!
Vi använde oss också av T-kortet: Lyssna på varandra, också det från förskoleklassen. Detta användes bland annat när lärparen fick intervjua varandra för att lära känna varandra bättre.
För att knyta ihop hemgruppen, så arbetade såklart alla hemgrupper fram ett gruppnamn och gjorde tillsammans en flagga.
Lärparen intervjuade varandra och turades om att ställa frågor och svara på dem.
Nytt för i år för oss, utdelning av IPads!
Så här ser elevernas viktigaste bok ut! I den kan man följa elevernas kunskapsutveckling under året. Planeringar och utvärderingar samlas här! :-)
Etiketter:
berätta mera,
hemgrupp,
IPads,
KL,
kooperativt lärande,
lyssna på varandra,
lärpar,
samarbete,
T-kort,
äger sitt lärande
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar