fredag 28 augusti 2020

"Jag kan se talen 1-5" Samarbetande stationsarbete

Den här veckan tränar vi på att snabbt uppfatta och se talen 1-5 utan att räkna. Eftersom eleverna sedan förskoleklass är inskolade i att arbeta vid olika stationer och det fungerade så bra, så fortsätter vi med det nu i årskurs 1 också. Den här veckan arbetade eleverna vid fyra olika stationer.

Elevernas sociala färdighetsmål var att lyssna på varandra och att turas om. Kunskapsmålet var att kunna se talen 1-5.



Vid en av stationerna turades alla i hemgruppen åt. En elev började med att slå den stora tärningen som t.ex visade talet 2. Eleven fortsatte med att slå många små tärningar som visade talen 1-5 på olika sätt. När eleven slagit alla små tärningar, så vände en annan elev tim-glaset som varade i 30 sekunder. Under de 30 sekunderna skulle eleven som slagit tärningarna samla alla tärningar som visade talet 2. När timglaset runnit ner var tiden slut. Därefter diskuterade eleverna tillsammans om alla 2:or var funna och hur de kunde se ut.


Talet kunde visas med siffra, som tärningsprickar, antal kuber eller antal streck.







Vid en annan station arbetade eleverna i sina lärpar, två och två och gav varandra instruktioner. Instruktionerna skulle innehålla ordningstal och kardinaltal och kunde låta så här "Du ska lägga en blå kub på fjärde våningen på talet 4." Lärkompisen följde instruktionerna och satte kuben på rätt ställe. Därefter turades de om. 



Snabbtitt, kallar vi nästa övning, som vi gjorde ganska ofta i förskoleklass. En elev visar snabbt ett kort med tärningsprickar och tar sedan ner det direkt. Det gäller för lärkompisen att snabbt uppfatta vilka tal som visades. När högen av kort är slut, byter de roller.


En annan uppgift som vi tränade i förskoleklass var att hålla ett visst antal kuber bakom ryggen. Denna vecka var det 5 kuber. När de hålls bakom ryggen, så ska eleven bryta dem så att de delas i två delar. En av delarna visas fram för kompisen. Kompisen säger hur många som visas, men ska även lista ut hur många som finns bakom ryggen. När antalet är begränsat till 5, så ska det gå snabbt att svara. Kuberna bakom ryggen tags fram för att säkerställa hur många som fanns där.




Här visas en kub. Hur många finns bakom ryggen?



En kub visades och fyra fanns bakom ryggen.





Vid den fjärde stationen tränades sannolikhet med en sexsidig tärning, innehållande siffrorna 1-5. Alltså fanns det en siffra som förekom två gånger. Eleverna gissade vad tärningen skulle visa och därefter slogs tärningen. Resultatet skrevs ned på en stencil.



Här nedan var det en elev som uppmärksammade att tärningen flera gånger visade siffran 3 och därefter valde att gissa på talet 3 resterande gånger!


Det är så härligt att gå runt och lyssna och observera eleverna när de samarbetar med uppgifterna och pratar och diskuterar matematik tillsammans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar