torsdag 20 augusti 2020

Första matematiklektionen!

 Första matematiklektionen i årskurs 1 gick inte som den skulle, eller? ;-) 


Precis som i förskoleklass så arbetar vi både med sociala mål/samarbetsförmågor och kunskapsmål. De sociala målen tydliggör vi oftast med ett T-kort, så att eleverna ska lära sig hur man gör. Det är eleverna som tillsammans bestämmer hur det sociala målet ser ut och låter. Den här lektionen handlade förmågan om att lyssna på varandra. Den här lektionen repeterade vi T-kortet som eleverna gjorde i förskoleklass.



Hanna hade med sig en låda full med olika saker som hon samlat på och eleverna satt i samlingen på golvet. Det fanns en massa olika saker.


Precis när hon skulle sätta sig tillsammans med eleverna så snubblade hon och alla saker flög ut över golvet till elevernas förfäran! 


Eleverna fick titta på sakerna en stund för att därefter få i uppgift att samla ihop saker som de tyckte hörde ihop med varandra. Några elever fick därefter slumpvist berätta för hela gruppen hur de tyckte att deras saker hörde ihop.



Det sociala målet var att lyssna på varandra och så här kan man höra och se att man lyssnar på varandra.



Eleverna fick ta med sig sina saker till sin hemgrupp och där fick var och en i gruppen berätta för varandra, så att alla fick möjlighet att berätta och visa hur deras saker hörde ihop med varandra. En elev i taget berättade och de andra hade i uppgift att lyssna.


Här syns även elevernas matematikbok på bild. Den är alldeles tom och väntar på att fyllas på under året. Tillsammans med Elin och Clara har de fått dekorera och göra boken fin.


Filurerna var med på våra matematiklektioner redan i förskoleklass och de är förstås med oss i ettan också. De var väldigt nyfikna på vad eleverna samlat och hur de hade tänkt. Filurerna hade en massa kluriga frågor till eleverna som t.ex kan ni hålla upp alla era saker som är gröna, tunga, fina etc Eleverna skulle också förklara vad orden kunde betyda.


Därefter ville filurerna att eleverna skulle lägga sina saker framför, bakom, bredvid, på och under en kastanj.





Första uppgiften i matteboken blev att rita eller skriva hur elevens samlade saker hörde ihop med varandra.







Vi avslutade lektionen med att följa upp och utvärdera målen.



































2 kommentarer:

  1. Hanna, den här hade jag missat tidigare. SÅ bra och tack för att du nu visar för våra nykomlingar!

    SvaraRadera