måndag 4 maj 2020

Se, upptäcka och räkna subtraktion

Det blev en kort vecka som startade med studiedag och avslutades med valborg och därefter ledig fredag, då det var 1:a maj. Vi hann ändå med så att alla grupper fick sina ämnesdagar. Detta innebar att mentorsdag och utedagen utgick.

I matematiken arbetar vi med subtraktion och att se att det är skillnaden mellan talen som vi vill se. 
Kunskapsmål: Se, jämföra konkret, upptäcka och räkna subtraktion
Sociala mål: Turas om och lyssna på varandra (enligt T-korten) 

Även denna vecka arbetade eleverna i sina lärpar och förflyttade sig runt på olika stationer. Vid en av stationerna gjorde eleverna en övning som de gjorde redan förra veckan och därför kände igen. En elev plockade fram två olika talblock till sin lärkompis. Lärkompisen tittade på dem, räknade antalet rutor på dem om det behövdes och klurade därefter ut hur stor skillnaden var mellan talen. 


För att upptäcka skillnaden kunde eleven lägga det minsta talet/talblocket ovanpå det största talet/talblocken. När talblocken läggs ovanpå varandra, kan eleven se skillnaden mellan talen.



När skillnaden upptäckts skriver eleven uppgiften som en subtraktion på whiteboardtavlan. Därefter turas personerna i lärparet åt. Alla blir därmed lika delaktiga i arbetsuppgiften och båda behövs för att uppgiften ska slutföras enligt instruktionerna.




Vid en av stationerna fanns möjlighet att både träna addition och subtraktion och att välja i vilket talområde innehållet skulle vara. Vid denna stationen arbetade hela hemgruppen tillsammans för att få ihop de små trianglarna med matematikuppgifter i den stora triangeln. Eleverna i hemgruppen turades om att ta trianglar och försöka klura ut var de passade.






Vid Ipadstationen tränades subtraktion med hjälp av skolplus. Det fanns även möjlighet att träna andra områden i matematik.




Vid den sista stationen tränades subtraktion genom att arbeta med jämföra cuisenairestavar. Arbetet dokumenterades på en stencil, där eleverna behövde lista ut vilka två cuisenairestavar som skulle jämföras. 


Eleven testade fram vilka två stavar som passade enligt uppgiften på stencilen. Därefter skulle eleven se hur stor skillnaden var mellan stavarna och hitta den stav som visade det och passade in. På så sätt kunde eleverna få en visuell bild av differensen/skillnaden, som man räknar ut när det är en subtraktion. Cirklarna fylldes därefter i med rätt färg, utifrån stavarnas färger.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar