torsdag 28 maj 2020

Positionssystemet

Denna vecka har vi arbetat med positionssystemet i matematik. Hur är talen uppbyggda, vad betyder siffrorna och hur vet man vilken plats siffrorna ska ha? Många elever frågor t.ex hur skriver jag sjutton? Ska ettan eller sjuan vara först? För att veta det så behöver man träna på vad siffrorna betyder och vad skillnaden är beroende på vilken plats i talet siffran står.

Vi började med att tillsammans bygga talen 1-20 med hjälp av talblocken för att visuellt och konkret se hur talen ser ut. När vi kom till 10 fick vi börja använda begreppen ental och tiotal och vilka platser dessa begrepp har. Vi fortsatte att bygga talen 11-20 och kunde då se hur många hela tiotal det fanns i talet och hur många ental det fanns. Vi skrev antalet ental under entalen och antalet hela tiotal under tiotalen. På så sätt hamnar siffrorna på rätt plats i talen och talet blev rätt skrivet.


Som vanligt arbetade sig hemgrupperna efter introduktionsuppgiften runt till fem stationer. Vid den ena stationen fick gruppen uppdelat i två lärpar bygga talen 1-20 med talblock och montessoripärlor, för att med två olika material se hur talen kan se ut och hur de är uppbyggda. När talen var byggda tränade eleverna på att skriva talen.












Vid nästa station tränade lärparen att räkna fför varandra, fram och baklänges mellan 0-20. De som ville utmana sig kunde räkna fram och baklänges mellan 0-100 och de som ville ha stöd kunde använda sig av att titta på tallinjen som fanns vid bordet.


När lärparen räknat för varandra fortsatte de att ge matteuppgifter till varandra. Den ena eleven berättade var på tallinjen den andra eleven skulle starta t.ex vid talet 5. Eleven fortsatte därefter att säga hur många steg som skulle förflyttas och i vilken riktnig t.ex 12 steg framåt. Eleven som fått instruktionerna skulle då  starta med att peka på talet 5 och hoppa 12 steg framåt på tallinjen med fingret för att se vilket tal man landade på, i detta fallet 17. Talet skulle därefter skrivas på whiteboardtavlan: 5+12=17. Sedan bytte eleverna i lärparet uppgifter, så att den andra personen gav instruktioner till den första. Det gällde att vara uppmärksam på om det var addition eller subtraktion.


Vid en av stationerna gällde det att träna positionssystemet genom att bygga 100-rutan. Här kan man se hur långt eleven/gruppen kommit i sin förståelse kring positionssystemet genom att se hur gruppen tar sig an uppgiften. Behöver gruppen bygga 100-rutan i tur och ordning från 1-100 för att klara uppgiften eller kan de lista ut var talen ska ligga genom att se på tiotalen och entalen. Mycket spännande att observera!


Vid två av stationerna arbetade eleverna med appar i matematik. Fokus var att träna talområdet 0-20.





2 kommentarer:

  1. Vilken bra lektion!
    Nyfiken på vilka appar ni använde här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du gillade lektionen! Denna lektion använde vi oss främst av skolplus matematik.

      Radera