torsdag 28 maj 2020

"Matematik för alla"

För många är matematik ett ämne där man räknar tal i sin bok och ett ämne som man antingen kan eller inte. Matematik är ett ämne för alla, där alla kan utmanas på sin nivå och är så mycket mer än en bok. På veckans stationer arbetade vi med mönster, geometriska former och tiokompisar.

När vi arbetar i matematikstationer förflyttar sig eleverna runt i sina hemgrupper till fem stationer med matematiskt innehåll. Här arbetar vi praktiskt, kreativt och med matematiskt tänkande och klurande. Vid stationerna behöver eleverna ofta arbeta tillsammans med sin lärkompis eller samarbeta i sina hemgrupper och ibland går det även bra att arbeta enskilt.

På första stationen utgick vi från vårt uppdraget i Dunderkalaset, där eleverna med hjälp av geometriska former byggt statyer eller konstverk. På denna station kunde eleverna tillsammans eller enskilt bygga mönster eller konstverk av olika geometriska former. Det blev både två och tredimensionella verk.















Nästa station handlade om repetition av att bygga mönster. En del elever behövde repetera enkla mönster och andra behövde utmana sig att göra mer avancerade mönster. Eleverna gjorde sina mönster genom att bygga dem och sedan avbilda det som byggts.










Här har en elev utmanat sina mönsterkunskaper!




Några elever byggde ihop sina mönster för att få det jättelångt.




Hur har den här eleven tänkt?


Vid en av stationerna tränade hemgruppen på vad de geometriska formerna hette och sorterade dem i rätt hög. En i taget tog eleverna upp en bild, tittade på den, försökte komma på vad formen hette och lade den under rätt namn.




I Dunderkalaset har vi tränat på 10-kompisar med hjälp av vännerna. Vid den här stationen tränade vi 10-kompisar med ett kortspel. Hemgruppen spelade tillsammans. När man fått kort som tillsammans blev 10, så växlade man in korten mot ett 10-kort. Den elev som fått flest 10:or när tiden var slut, vann spelet. 






De geometriska formerna tränades ytterligare med tangram. Täck bilden med olika former, så att det stämmer. Här kunde man välja svårighetsgrad genom att välja vilken sida av bilden man ville använda. På den ena sidan kunde man se vilka former som passade och letade upp rätt form till rätt plats. På baksidan fanns samma bild, men utan att det fanns avbildat vilka former som passade för att bygga bilden. Kul att se hur eleverna utmanar sig!









Ännu en mattedag gjord !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar