måndag 11 maj 2020

Be om hjälp T-kort

Vi har arbetat fram ett nytt T-kort med en ny samarbetsförmåga i de tre grupperna. Den nya samarbetsförmågan som grupperna förtydligat är hur det ser ut och låter när man "Ber om hjälp". Alla tre grupperna har kommit med förslag vad som ska stå på T-kortet och därefter har vi sammanställt ett så att alla tre grupperna har samma. 


För att komma på idéer vad som skulle finnas med på T-kortet gjorde vi en EPA, där eleverna började med att enskilt fundera på tillfällen där man behöver hjälp. 






Eleverna funderade enskilt under tystnad och skrev eller ritade ner sina tankar på en del av ett papper, för att komma ihåg vad man tänkte. 2 minuter fick varje elev tänka. Timern på datorn räknade ner.



Eleverna sitter i hemgrupper om fyra elever och på varje bord är fyra geometriska former representerade. Varje elev är en av formerna. Läraren drog en av formerna för att slumpvis välja den person vid varje bord som först skulle dela med sig till sina hemgruppskompisar. Eleverna delade därefter i tur och ordning med sig av situationer där man kan behöva hjälp. Vi avslutade därefter med att man fick berätta för hela gruppen om man ville. Efter övningen blev det lättare för eleverna att synliggöra hur det kan låta och synas när man ber om hjälp av en kompis.


Det gemensamma T-kortet blev:



Vi fortsatte senare att träna samarbetsförmågan "Be om hjälp". Eleverna fick i uppgift att under två minuter börja rita på en teckning. När tiden var ute skulle eleverna lärparsvis fråga sin kompis om hjälp med att rita dit något på sin teckning och tvärtom. Därefter fortsatte de rita på sin egen bild, även denna gång tidsbegränsat. När tiden var slut igen, skulle de be varandra om hjälp till bilden och hjälpa kompisen med det.



Eleverna var djupt koncentrerade på sin bild.



När tiden var slut efter att varje elev ritat på sin egen teckning, bad eleverna varandra om hjälp med någon detalj till bilden, bytte teckningar och ritade dit vad kompisen ville ha hjälp med. Därefter tackade de varandra och lämnade tillbaka teckningarna så att de kunde fortsätta med sin egen bild.





Läraren skrev upp kommentarer som hon hörde under arbetets gång. Några av dem var följande:



Efter lektionen checkade vi av vad som stod på T-kortet och vad vi hade sett och hört i klassrummet under arbetets gång. Vi kunde checka av alltihop! Vilken härlig arbetsstund!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar