torsdag 21 november 2019

Uppdelning av tal

Kastanjerna som plockades på en utflykt under hösten har kommit till väl användning. Målet för lektionen var att träna på att dela upp tal. I samlingen gjorde vi en demonstration av hur det kan gå till genom att dela upp ett antal kastanjer i två delar på så många sätt som möjligt.



En hög med kastanjer togs fram och räknades. Det fanns sex stycken. På hur många olika sätt kan vi dela upp sex kastanjer? Vi använde ett vitt papper som delades i mitten med ett streck.


Om vi lägger en kastanj på ena sidan, hur många hamnar då på den andra sidan? Vi testade att lägga och kontrollräknade så att vi verkligen använt alla sex kastanjer. Vi ritade därefter av kastanjerna på pappret och provade att lägga dem på nya sätt.




När vi kommit fram till alla sätt att dela upp talet sex på, så provade vi hur det kan se ut om man skriver uppdelningarna matematiskt med siffror.


Efter att ha gjort uppdelning av tal tillsammans i helklass, var det nu dags för lärparen att prova göra att dela upp tal tillsammans. Talet som skulle delas upp var talet fem. På tavlan visades ett exempel på hur de kunde göra.
Elevernas mål var att båda i lärparet skulle prova att dela upp ett tal på så många sätt som de kunde, samt att lyssna på varandra. Vårt sociala mål för perioden är att träna på att lyssna på varandra och alla tre förskoleklassgrupper har bidragit till att konkretisera hur det låter och syns på T-kortet. (På bilden nedan kan man se T-kortet med det sociala målet, samt alla uppdelningar av talet fem som eleverna kom fram till, både i bild och med siffror. Detta gjordes i slutet av lektionen)



Eleverna arbetade i sina lärpar med strukturen "Turas om". En person började att dela upp talet genom att lägga kuber på en liten whiteboardtavla, delad med ett streck på mitten. Några kuber på den ena sidan och övriga på den andra. Kuberna räknades på var sida och därefter räknades de samman så att det blev fem tillsammans. Den andra personen lyssnade och ritade sedan av uppdelningen.


När en uppdelning var klar, så turades de om och den andra personen började med att fördela kuberna.


Eleverna turades om tills de inte längre hittade nya sätt att dela talet fem.


När eleverna arbetar med samarbete vet de att det är viktigt att sitta nära varandra. Då är båda fokuserade på uppgiften och man kan hålla "linjalrösten", eftersom man hör varandra bra!



När eleverna tränat på uppdelning av talet fem, fortsatte arbetet med att se "Katten, musen, tiotusen" om talet fem, lyssna till sagan om Matte Mus och siffran fem, samt träna på att skriva siffran fem.









Avslutningsvis sammanfattades uppgiften gemensamt på tavlan och eleverna diskuterade hur det gått att nå målet att lyssna på varandra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar