måndag 25 november 2019

"Mattestationer"


Under den här planeringsperiod är våra mål i matematiken att visa siffrors värde på olika sätt, med olika material och att visa intresse och nyfikenhet för ämnet. Det gör vi på olika sätt! Den här veckan har vi arbetat på olika stationer, där olika material har varit framdukade.

Eleverna samarbetade på alla stationer, antingen i lärparen eller med hela hemgruppen.

Vid en station arbetade eleverna med räknestavarna, där de storleksordnade och räknade hur långa stavarna var. Eleverna turades om och hjälpte varandra. Eleverna gjorde dels övningarna med de långa stavarna på golvet...





...och dels med de små stavarna på bordet.


Det fanns även tid för att använda stavarna med egen fantasi och kreativitet!




Montessoripärlorna var representerade vid en station. Eleverna byggde pärltriangel med start från den röda pärlan som representerar talet 1 till den guldfärgade 10-pärlsraden.


Därefter målades triangeln av på ett papper.



Genom att spela spel med träning och spelplan ges det förutsättningar att både visa sina matematiska kunskaper, men även utveckla intresset och nyfikenheten för ämnet.


I detta spel gällde det för eleverna att först komma till talet 10, genom att turas om att slå tärning och flytta sin markör.

Vid flera stationer tränades talraden och talens värde. Här gällde det att lägga ut siffrorna 0-10 i rätt ordning, samt att få lägga siffrorna på rätt håll.


Därefter turades eleverna om att lägga rätt antal markörer under varje siffra, samt att rhögt räkna dem för lärkompisen. Här fanns även möjlighet att upptäcka mönstret med jämna och udda tal.



Talraden och tals värde tränades även med hjälp av talblocken från Räkneväskan.


Eleverna arbetade med talblocken tillsammans med sin lärkompis. Den ena personen tog ett talblock och gav till sin kompis. Kompisen räknade talblocket och lade den vid rätt siffra. Därefter turades de om.



Talraden och taluppfattningen tränades vidare med montessorimaterialet där det gäller att placera rätt antal spolar i facken. Här får eleverna möjlighet att känna "hur stora talen är", när de håller i mängden och ser hur de ökar.

Kortspel fanns så klart med vid en station också. Eleverna vände upp varsitt kort och den med högst valör fick behålla korten. Här gällde det att kunna räkna ut värdet på sitt eget kort och jämföra det med kompisarnas. Flest kort i slutet, vann spelet!



För eleverna blev matematikdagen en dag då de fick möjlighet att visa intresse, nyfikenhet och att träna talrad och taluppfattning på många olika kreativa och konkreta sätt. Eleverna fick även möjlighet att börja lära känna olika sorters material som sedan kan användas vid fortsatta matematikövningar.

Vid samtliga stationer tränade eleverna på vårt sociala mål: att lyssna på varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar