torsdag 21 november 2019

Lära känna varandra


För att lära känna varandra lite bättre i de nya grupperna så gjorde vi en "berätta mera"-övning. Detta sammanföll med att höstlovet just varit och många barn ville berätta för varandra allt roligt de gjort på fritids och hemma under veckan. 


När eleverna gör en "berätta-mera"-struktur, så går de runt i klassrummet med en hand upp i luften. Detta betyder att de är lediga och gärna vill berätta för någon annan som också har sin hand uppe i luften. Att gå runt i klassrummet är något som tydliggörs före övningen. Hur gör man när man går runt i ett klassrum, så att det blir lugnt, lagom ljudvolym och att ingen krockar med varandra? Eleverna har många bra förslag och lyckas också göra det på ett mycket bra sätt!



Att gå runt i klassrummet är något som tydliggörs före övningen. Hur gör man när man går runt i ett klassrum, så att det blir lugnt, lagom ljudvolym och att ingen krockar med varandra? Eleverna har många bra förslag och lyckas också göra det på ett mycket bra sätt!


När de träffas börjar de med att göra en high-five som en hälsning. Därefter turas de om att berätta om något och tackar varandra slutligen för att kompisen delat med sig.



Många av barnen avslutar och tackar med en high-five också! Med detta arbetssätt är alla elever aktiva och delaktiga. Alla får berätta för någon annan och lyssna på någon annan. På detta sätt tränar sig eleverna i att berätta för andra, utan att berätta för hela gruppen samtidigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar