söndag 23 februari 2020

Stationsarbete i matematik

Under den senaste planeringsperioden var målen i matematik att dela upp tal både konkret och abstrakt och att göra och bygga mönster. Detta har vi tränat på genom olika arbetssätt och vid olika tillfällen. Vid det senaste tillfället fick eleverna möjlighet att träna på målen vid olika stationer. 

Vi började passet med att tillsammans gå runt till de olika stationerna för att alla skulle veta vilka uppgifterna var vid alla borden och vad vi skulle träna på. Vid flera av stationerna skulle lärparen arbeta tillsammans och då modellerade läraren hur uppgiften skulle gå till så att båda eleverna i lärparet visste vad deras uppgift var.





Vid flera av stationerna handlade det om att lärparet fick ett bestämt tal som skulle delas upp på olika sätt, byggas med olika sorters konkret material och översättas abstrakt till siffror.

Kunskapsmål: Båda i lärparet delar upp tal med konkret material och skriver uppdelningen med siffror.

Socialt mål: Båda deltar aktivt och turas om. Vi använde vårt T-kort där vi tillsammans kommit fram till hur det syns och hörs när man turas om.



Lärparen hade varsin whiteboardtavla, där det överst stod vilket tal de skulle bygga, dela upp och skriva. Talen var 3, 4, 5 och 10. Den ena personen i lärparet byggde talet med olika sorters konkret material som talblock, montessorpärlor, kuber etc Den andra personen skulle sedan "översätta" det konkreta till att skriva talet med siffror. Såklart fick båda hjälpa och stötta varandra!





Flera lärpar utmanade sig  genom att använda flera räknesätt. 




Här kan vi se ett lärpar som delat upp talet 10 med montessoripärlor. Den ena personen i lärparet har börjat med att dela upp talet på flera olika sätt. Den andra personen har därefter översatt det till att skriva mattetal.




När eleverna samarbetar tillsammans i sina lärpar utvecklar de både sina kunskaper i matematik och sina sociala förmågor att båda deltar aktivt, lyssnar på varandra, turas om. Båda har en uppgift som behövs för att målet ska nås. En person bygger, delar upp talet konkret och den andra personen "översätter"det byggda till siffror. När lärparet bytte station till ett nytt tal som skulle delas upp, så bytte de även uppgift. Båda i lärparet tränade på att dela upp talet konkret, samt att skriva det abstrakt. 

Eleverna hjälpte och stöttade varandra under arbetets gång och diskuterade hur de kunde göra. De var väldigt hjälpsamma mot varandra, gav beröm och pratade fint till varandra. Under tiden eleverna arbetade kunde jag som lärare avbryta eleverna för att bekräfta hur jag kunde se och höra hur eleverna turades om och de fick även möjlighet att fundera i lärparen hur det gick att arbeta mot målen.



Vid ett annat tillfälle fick eleverna enskilt  i en utvärdering visa vad de förstått och uppfattat när det handlade om att dela upp tal. På så sätt får jag som läraren en uppfattning om hur undervisningen tagits emot och jag kan tydligare se hur jag ska gå vidare.


Förutom stationer där eleverna skulle samarbeta och hjälpas åt, så hade eleverna också vid en station möjlighet att arbeta enskilt på IPads. Där  kunde de välja efter lust och nivå vad de ville arbeta med inom matematik.







Vi arbetar med att rita och bygga mönster och detta tränades vid en av mattestationerna. Även här kunde eleverna välja nivå och hur de ville utmana sig. Eleverna kunde bygga ett mönster direkt på en bild, bygga ett likadant bredvid bilden eller helt enkelt fantisera ett eget mönster.






Eftersom det är så jobbigt att ta sönder bilden som man byggt, så ville nästan alla ha sitt mönster fotgraferat!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar