torsdag 23 januari 2020

Matematik i lärpar


Vi har arbetat med att bekanta oss och arbeta vidare med Räkneväskan och talblocken. Talblocken innefattar talen 1 till 10 och första uppgiften var att tömma ut alla talblocken.


Varje lärpar fick varsin räkneväska och sorteringen av talblocken gjordes tillsammans. De fick börja med att sortera de som var likadana i högar. Därefter skulle högarna med talblock sorteras i storleksordning.



Eleverna fortsatte med att bygga olika tal. En i lärparet valde ut ett talblock och lärkompisen skulle sedan bygga ett lika stort talblock med flera andra talblock. Därefter turades de om så den andra valde ut talblock och lärkompisen byggde.









Efter rasten var det dags att arbeta med talraden 0 till 20. Vi pratade om hur den såg, hur den fungerade och vilka tal det fanns. Vi tittade även på talraden i klassrummet som går mellan 0 och 100. Eleverna testade första att tillsammans skutta framåt och bakåt på talraden för att se var kaninen hamnade. 


Därefter turades lärkompisarna åt att bestämma vilket tal kaninen skulle starta på och hur många skutt framåt eller bakåt den skulle skutta. Den andra ritade skutten på talraden och berättade var kaninen hamnade. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar